‘Nederlanders gek op chocolade, chips en zoutjes’
_768_1024_90.jpg)
Onderzoek - Nederlanders trakteerden zichzelf tijdens het afgelopen coronajaar vooral op chocolade, chips en zoutjes. Dit blijkt uit een onderzoek van de Branchevereniging VBZ voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door Peil.nl. Bij mannen staan chips of zoutjes bovenaan. Bij vrouwen staat chocolade op nummer één.
Ook tijdens de kerstdagen viel de keuze bij de Nederlandse consument vooral op chips of zoutjes als het ging om iets lekkers snacken, want ‘iets lekkers’ moet ook zeker kunnen in december volgens de Nederlandse consument. “Ook in moeilijke tijden zoals in dit jaar van de coronacrisis is het duidelijk dat snoepgoed een van de kleine geneugten van het dagelijks leven is. Nederlanders houden van lekkers – koek, snoep, zoutjes, chocolade en noten”, zegt Theo Heere directeur van VBZ. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4% van de Nederlanders lekkers probeert te vermijden. 33% vindt lekkers niet gezond, maar vindt ook dat het af en toe moet kunnen. Bijna tweederde van Nederland (62%) is zelfs fan van lekkers.
Genieten in december
32% Van de Nederlanders heeft aangegeven er (een beetje) extra op te letten om niet aan te komen. Met name ouderen zijn bewust met hun gewicht bezig tijdens de feestdagen. Maar het merendeel (54%) let niet specifiek op hun gewicht tijdens feestperiode. 10% van de Nederlanders zegt: “Eerst genieten – in januari zien we weer verder.”
Bewust
De Nederlandse consument is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheid om overgewicht tegen te gaan. Zo’n 83% van de bevolking is die mening toegedaan. Een kleinere groep van 6% vindt dat de overheid hier verantwoordelijkheid heeft. En 4% vindt dat de fabrikant deze verantwoordelijkheid heeft. Dat laatste gebeurt ook. Fabrikanten brengen portieverpakkingen op de markt en vermelden wat die portiegroottes zijn. En ook bij snoep neemt het aantal suikervrije producten toe. “En waar mogelijk stoppen we minder zout, minder suiker en minder vet in onze producten,”” aldus Theo Heere.
VBZ
VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten en behartigt de belangen van ruim 100 bedrijven. De leden van de VBZ zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale Nederlandse verkoop ter waarde van € 4 miljard in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.
Bron: VBZ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Thijmen Peter de With nieuwe voorzitter Columbus
Benoeming - Thijmen Peter de With is sinds deze week de nieuwe bestuursvoorzitter van Columbus. Hij neemt in die rol de voorzittershamer over van Kees Poiesz.
Lees berichtTweejarige sector-cao Zoetwaren afgesloten
Zoetwaren – De zoetwarensector heeft een tweejarige cao afgeslote. Het onderhandelingsresultaat voor de sector-cao Zoetwaren dat op 17 juni 2024 door de vier sociale partners werd bereikt, is door de achterbannen akkoord verklaard.
Lees berichtPepsiCo investeert 200 miljoen in verduurzaming chipsfabriek
Verduurzaming – PepsiCo wil haar Belgische fabriek in Veurne met meer dan 200 miljoen verder verduurzamen. Het wil de productie met 35% verhogen en het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen met als doel de broeikasgasemissies te verlagen met 75%. Ook moet de fabriek na de ombouw in 2030 8 keer minder leidingwater in het productieproces gebruiken dan nu het geval is.
Lees berichtVBZ: RIVM meet structurele daling inname suiker
Onderzoek - Inwoners van Nederland krijgen gemiddeld minder suiker en zout binnen en meer vezels. Dit blijkt uit cijfers van de Voedselconsumptiepeiling van RIVM, waarover de branchevereniging VBZ bericht.
Lees bericht‘53% van de Nederlanders viert Sinterklaasfeest’
Zoetwaren – Sinterklaas blijft een populair feest. Met 53% van de Nederlanders die het feest viert is het nog altijd een van de belangrijkste tradities voor volwassenen. De gezelligheid , maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees bericht