‘Nederlanders gek op chocolade, chips en zoutjes’


Onderzoek - Nederlanders trakteerden zichzelf tijdens het afgelopen coronajaar vooral op chocolade, chips en zoutjes. Dit blijkt uit een onderzoek van de Branchevereniging VBZ voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door Peil.nl. Bij mannen staan chips of zoutjes bovenaan. Bij vrouwen staat chocolade op nummer één.

Ook tijdens de kerstdagen viel de keuze bij de Nederlandse consument vooral op chips of zoutjes als het ging om iets lekkers snacken, want ‘iets lekkers’ moet ook zeker kunnen in december volgens de Nederlandse consument. “Ook in moeilijke tijden zoals in dit jaar van de coronacrisis is het duidelijk dat snoepgoed een van de kleine geneugten van het dagelijks leven is. Nederlanders houden van lekkers – koek, snoep, zoutjes, chocolade en noten”, zegt Theo Heere directeur van VBZ. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4% van de Nederlanders lekkers probeert te vermijden. 33% vindt lekkers niet gezond, maar vindt ook dat het af en toe moet kunnen. Bijna tweederde van Nederland (62%) is zelfs fan van lekkers.

Genieten in december

32% Van de Nederlanders heeft aangegeven er (een beetje) extra op te letten om niet aan te komen. Met name ouderen zijn bewust met hun gewicht bezig tijdens de feestdagen. Maar het merendeel (54%) let niet specifiek op hun gewicht tijdens feestperiode. 10% van de Nederlanders zegt: “Eerst genieten – in januari zien we weer verder.”

Bewust

De Nederlandse consument is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheid om overgewicht tegen te gaan. Zo’n 83% van de bevolking is die mening toegedaan. Een kleinere groep van 6% vindt dat de overheid hier verantwoordelijkheid heeft. En 4% vindt dat de fabrikant deze verantwoordelijkheid heeft. Dat laatste gebeurt ook. Fabrikanten brengen portieverpakkingen op de markt en vermelden wat die portiegroottes zijn. En ook bij snoep neemt het aantal suikervrije producten toe. “En waar mogelijk stoppen we minder zout, minder suiker en minder vet in onze producten,”” aldus Theo Heere.

VBZ

VBZ is de Nederlandse branchevereniging voor ondernemingen in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten en behartigt de belangen van ruim 100 bedrijven. De leden van de VBZ zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 90% van de totale Nederlandse verkoop ter waarde van € 4 miljard in koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Food2Smile met suikervrij snoep klaar voor de volgende stap

Zoetwaren - Snoepgoed uitbannen is een utopie, maar gezonder snoepen kan wel. Daarom verkoopt het bedrijf Food2Smile lekker en suikervrij snoepgoed. Het bedrijf bestaat nu 5 jaar en viert dit door niet alleen de verpakkingen te re-branden, maar ook de distributie uit te breiden naar retail en foodservice.

Lees bericht


Theo Heere nieuwe directeur VBZ

Benoeming – Met ingang van 10 september is de Haagse ondernemer en politiek actieve Drs. Theo Heere benoemd als nieuwe directeur van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ). “Door Theo Heere aan te stellen slaat VBZ een brug tussen ondernemers en de politiek” aldus Govert van der Miessen, voorzitter van de branchevereniging. Theo Heere begon zijn carrière als arts...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid