Steeds meer cateraars gaan voor plantaardig


Bij steeds meer cateraars gaat het aandeel plantaardig omhoog in het aanbod / Foto bij: CIRFOOD/ Ashkan Mortezapour Photography

Catering - Zestien bedrijfscateraars committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door planten. “Deze cateraars maken samen een gigantische impact voor de dieren,” aldus Collin Molenaar van de organisatie.

Het gaat om de cateraars Albron, Appèl, Cater Concept, Cirfood, Compass Group, Food&i, Holie Pizza, Hospitalents, Hutten, Markies Catering, Rootz Kitchen, SAB, Van Leeuwen Catering, Vermaat Groep, Vitam en Zo-vital voor hun inzet. Wakker Dier zet deze zestien vooroplopende cateraars deze maand in het zonnetje met een advertentie in vakbladen Misset Horeca en @FoodClicks. Veruit de meeste grote bedrijfscateraars hebben zich inmiddels verbonden aan de doelstelling, waardoor honderdduizenden werknemers worden verleid om vaker plantaardig te eten. Opvallend is dat twee prominente cateraars, namelijk Sodexo en ISS, nog in het rijtje ontbreken. De dierenwelzijnsorganisatie hoopt dat zij zich alsnog aansluiten.

Inspiratie

Volgens Wakker Dier zijn cateraars bij uitstek bedrijven die kunnen inspireren met gezonder, milieuvriendelijker en diervriendelijker eten. Molenaar: “Als mensen ervaren hoe lekker en makkelijk het is om minder dieren te eten, kunnen ze die goede gewoonte thuis ook aanhouden.” Naast consumenten, hoopt Wakker Dier dat ook andere bedrijven geïnspireerd raken om zich in te zetten voor de eiwittransitie.

Doelstellingen

Wakker Dier wil dat alle vleesverkopers zich actief inzetten voor minder dier en meer plant. De organisatie heeft daarvoor doelstellingen geformuleerd, waaraan de zestien cateraars zich hebben verbonden:  

1. Vanaf 2023 monitoren bedrijven hun eiwitverkoop en daarbinnen de verhouding dierlijk/plantaardig. Zij rapporteren de voortgang hierop minimaal jaarlijks openbaar.

2. In 2025 is minimaal 50 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

3. In 2030 is minimaal 60 procent van de eiwitten die zij verkopen plantaardig en is de totale hoeveelheid eiwit die zij verkopen niet toegenomen.

Gezondheidsraad

Deze week publiceerde de Gezondheidsraad een uitgebreide studie naar de effecten van 60 procent plantaardig. Conclusie is dat de transitie naar meer plantaardig goed is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders en de milieu-impact van onze voeding met 25 procent kan verlagen. De raad roept daarom alle partijen in de voedselketen op om zich in te zetten voor 60 procent plantaardig.

Bron: Wakker Dier/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid