Supermarkten boeken met Pasen recordomzet van bijna €1 miljard


De kleinere prijsstijging komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van brood- en graanproducten, groenten en vlees

Analyse – Supermarkten realiseerden in 2020 omzetrecord na omzetrecord. Daar komt nu met Pasen dit jaar een nieuw record bij. Tijdens de twee paasdagen wisten de supermarkten een omzet binnen te halen van €974 miljoen, de hoogste omzet ooit met Pasen.

De weekomzet in de week voor Pasen was in 2020 al aanzienlijk met €915 miljoen, laat onderzoeksbureau NielsenIQ weten, maar in de week voor Pasen 2021 bereikte de supermarkt omzet een Paaspiek van bijna 1 miljard, namelijk €974 miljoen. De Paasomzet groeide met 6.5% ten opzichte van vorig jaar, namelijk met bijna €60 miljoen meer.

Vorig jaar viel Pasen slechts enkele weken na het ingaan van diverse coronamaatregelen. Hierdoor moest de Nederlander thuis blijven, terwijl veel horeca nog bezig was met het opstarten van onder andere de afhaal- en bezorgmogelijkheden. Dit jaar heeft de horeca kunnen inspelen op deze mogelijkheden en zich voor kunnen bereiden op de ontbijt-, lunch of maaltijdboxen voor Pasen. Des te verrassender, vindt NielsenIQ darom het breken van de omzet met Pasen in de supermarkt.

Ook het niveau van €974 miljoen noemt NielsenIQ opmerkelijk. Deze Paasomzet is ‘slechts’ 24 miljoen lager dan die in de paniekweek in 2020. In week 11 vorig jaar bedroeg de omzet ook bijna een miljard met €995 miljoen, maar dat was de week waarin vele supermarkten met lege schappen kampten vanwege het in bulk inslaan van de consument.

Door de continuering van de horecasluiting lijkt er op korte termijn nog geen einde te komen aan de groei van de supermarkt omzet, meldt NielsenIQ tot slot. Het bureau is wereldwijd marktleider in het bieden van informatie over het consumentengedrag. Het bedrijf maakt gebruik van uitgebreide datasets en meet internationaal transacties  NielsenIQ is een portfoliobedrijf van Advent International en actief in bijna 100 markten en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking.

Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht



Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht

Vakcentrum: tabaksban supers in strijd met Europese Dienstenrichtlijn

Tabak - Het Vakcentrum heeft in een brief aan staatsecretaris van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nogmaals bezwaar gemaakt tegen het voorgenomen verbod op verkoop van tabak in supermarkten. Het Vakcentrum verwijst daarbij naar het advies van de Raad van State waarin naar die Europese Dienstenrichtlijn verwezen wordt.

Lees bericht


Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid