Supermarkten boeken met Pasen recordomzet van bijna €1 miljard


Verspresentatie bij Jumbo

Analyse – Supermarkten realiseerden in 2020 omzetrecord na omzetrecord. Daar komt nu met Pasen dit jaar een nieuw record bij. Tijdens de twee paasdagen wisten de supermarkten een omzet binnen te halen van €974 miljoen, de hoogste omzet ooit met Pasen.

De weekomzet in de week voor Pasen was in 2020 al aanzienlijk met €915 miljoen, laat onderzoeksbureau NielsenIQ weten, maar in de week voor Pasen 2021 bereikte de supermarkt omzet een Paaspiek van bijna 1 miljard, namelijk €974 miljoen. De Paasomzet groeide met 6.5% ten opzichte van vorig jaar, namelijk met bijna €60 miljoen meer.

Vorig jaar viel Pasen slechts enkele weken na het ingaan van diverse coronamaatregelen. Hierdoor moest de Nederlander thuis blijven, terwijl veel horeca nog bezig was met het opstarten van onder andere de afhaal- en bezorgmogelijkheden. Dit jaar heeft de horeca kunnen inspelen op deze mogelijkheden en zich voor kunnen bereiden op de ontbijt-, lunch of maaltijdboxen voor Pasen. Des te verrassender, vindt NielsenIQ darom het breken van de omzet met Pasen in de supermarkt.

Ook het niveau van €974 miljoen noemt NielsenIQ opmerkelijk. Deze Paasomzet is ‘slechts’ 24 miljoen lager dan die in de paniekweek in 2020. In week 11 vorig jaar bedroeg de omzet ook bijna een miljard met €995 miljoen, maar dat was de week waarin vele supermarkten met lege schappen kampten vanwege het in bulk inslaan van de consument.

Door de continuering van de horecasluiting lijkt er op korte termijn nog geen einde te komen aan de groei van de supermarkt omzet, meldt NielsenIQ tot slot. Het bureau is wereldwijd marktleider in het bieden van informatie over het consumentengedrag. Het bedrijf maakt gebruik van uitgebreide datasets en meet internationaal transacties  NielsenIQ is een portfoliobedrijf van Advent International en actief in bijna 100 markten en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking.

Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



SNACKWITHBENEFITS kleurt vriesvak groen bij Sligro

Actie – SNACKWITHBENEFITS kleurt op duurzame dinsdag 5 september het vriesvak van Sligro groen met het eerste compleet duurzame vriesvak. Niet alleen in eigen producten, maar ook andere producten die de wereld beter maken. De groene vriezer staat tot en met 30 september bij de Sligro in Rotterdam Zuid.

Lees bericht

Nettorama en Boni samen verder als Nettorama

Fusie - Nettorama en Boni gaan fuseren, zo hebben de bedrijven vandaag bekend gemaakt. Boni verdwijnt als supermarktformule en alle winkels worden omgebouwd naar de formule van merkendiscounter Nettorama. Gezamenlijk hebben Nettorama en Boni circa 80 supermarkten en zo’n 6.800 medewerkers.

Lees bericht



Vrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over

Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.

Lees bericht

Jumbo test nieuwe servicebalie zonder tabaksverkoop

Supermarkten - Jumbo start in een viertal supermarkten een nieuwe servicebalie, die een antwoord moet geven op het verkoopverbod van tabak in supermarkten volgend jaar. De servicebalie is daarvoor ook op een andere plek geplaatst in de winkel en zit nu voor de kassagroep. Feit is wel dat er geen tabak meer wordt verkocht.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid