Supermarkten boeken met Pasen recordomzet van bijna €1 miljard


Verspresentatie bij Jumbo

Analyse – Supermarkten realiseerden in 2020 omzetrecord na omzetrecord. Daar komt nu met Pasen dit jaar een nieuw record bij. Tijdens de twee paasdagen wisten de supermarkten een omzet binnen te halen van €974 miljoen, de hoogste omzet ooit met Pasen.

De weekomzet in de week voor Pasen was in 2020 al aanzienlijk met €915 miljoen, laat onderzoeksbureau NielsenIQ weten, maar in de week voor Pasen 2021 bereikte de supermarkt omzet een Paaspiek van bijna 1 miljard, namelijk €974 miljoen. De Paasomzet groeide met 6.5% ten opzichte van vorig jaar, namelijk met bijna €60 miljoen meer.

Vorig jaar viel Pasen slechts enkele weken na het ingaan van diverse coronamaatregelen. Hierdoor moest de Nederlander thuis blijven, terwijl veel horeca nog bezig was met het opstarten van onder andere de afhaal- en bezorgmogelijkheden. Dit jaar heeft de horeca kunnen inspelen op deze mogelijkheden en zich voor kunnen bereiden op de ontbijt-, lunch of maaltijdboxen voor Pasen. Des te verrassender, vindt NielsenIQ darom het breken van de omzet met Pasen in de supermarkt.

Ook het niveau van €974 miljoen noemt NielsenIQ opmerkelijk. Deze Paasomzet is ‘slechts’ 24 miljoen lager dan die in de paniekweek in 2020. In week 11 vorig jaar bedroeg de omzet ook bijna een miljard met €995 miljoen, maar dat was de week waarin vele supermarkten met lege schappen kampten vanwege het in bulk inslaan van de consument.

Door de continuering van de horecasluiting lijkt er op korte termijn nog geen einde te komen aan de groei van de supermarkt omzet, meldt NielsenIQ tot slot. Het bureau is wereldwijd marktleider in het bieden van informatie over het consumentengedrag. Het bedrijf maakt gebruik van uitgebreide datasets en meet internationaal transacties  NielsenIQ is een portfoliobedrijf van Advent International en actief in bijna 100 markten en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking.

Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Coop lanceert nieuwe website passend bij groeiambitie

Supermarkten - Coop Supermarkten lanceert maandag 9 februari een vernieuwde website. De site is beter ingericht op het online doen van boodschappen. De coöperatieve supermarktorganisatie ontwikkelde een design dat past bij het marktaandeel en de groeiambities, maar vooral bij de wensen en eisen van de klant.

Lees bericht


Veel overtredingen bij verkoop tabak aan jongeren

Tabaksverkoop - Er worden nog te vaak tabaksproducten, dampwaren (e-sigaretten en e-liquids) en kruidenrookproducten verkocht aan jongeren onder de 18 jaar. Dat blijkt uit de controleresultaten die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in 2020 heeft uitgevoerd.

Lees bericht

Coop groeit met 16% fors harder dan de markt

Supermarkten - Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9%, bron: Nielsen).

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid