Thuisbezorgen en afhalen explosief gegroeid door lockdown


Initiatief van Boerschappen tijdens lockdown om lokale producten te verkopen vanuit foodtrucks

Analyse – Thuisbezorging is procentueel verdubbeld tijdens de lockdown en ook worden er twee keer zoveel avondmaaltijden thuisbezorgd en dat aantal neemt nog steeds toe. Afhalen blijft met een plus van 23 procent onveranderd hoog ten opzichte van twee weken eerder.

Dit blijkt uit de crisismonitor van het Rotterdamse bureau Datlinq in samenwerking met More2Market van Rien de Koning.  Per twee weken wordt het gedrag van de Nederlander buitenshuis gemeten en vergeleken met voorgaande jaren en voorgaande perioden. De crisismonitor is gebaseerd op de OutofHome Shopper monitor, het grootste Out-of-Home onderzoek in Nederland dat sinds 2017 continu het gedrag van de Nederlander buitenshuis meet.

Fors

Uit de verzamelde gegevens blijkt dat de verschillen tussen de sectoren horeca, catering en gemak groot zijn. Maar ook dat alle sectoren het moeilijk hebben en fors inleveren aan de supermarkten. In totaal is er tijdens de lockdown periode tot en met nu meer dan 50% van de reguliere omzet aan buitenshuis eten en drinken verdampt.

1 op de 20 maaltijden

Horecabedrijven proberen de dramatisch terugval in omzet zoveel mogelijk op te vangen met bezorging en afhalen. Deels slagen zij daarin, hoewel het niet het verlies compenseert. Het aantal maaltijden dat nu wordt thuisbezorgd is tijdens de crisisperiode verdubbeld en lijkt door te groeien. Van de circa 15 miljoen avondmaaltijden die dagelijks worden genuttigd, werden er in voorgaande periode gemiddeld zo’n 2,7 procent buitenhuis besteld. Dat kwam neer op 1 op de 40 maaltijden. Tijdens de lockdownperiode is dit verdubbeld. En is op basis van de tweewekelijkse meting te verwachten dat dit percentage verder stijgt. In de afgelopen weken steeg het totaal aantal bestelde maaltijden van 4,8% naar 5,2%, waarmee het aantal bestelde maaltijden nu 1 op de 20 wordt.

Groei afhalen blijft op +23%

Naast de thuisbezorging heeft ook afhalen een enorme stap gedaan van zo’n +23%. Was Nederland al een afhaalland waar ruim 30% van alle maaltijden van buitenhuis werden afgehaald (traditioneel bij de snackbar en de chinees), dan is het nu alleen nog maar de afhaalmaaltijd die overblijft van het restaurant- en fastservicebezoek. Het aantal afhaalmaaltijden is de afgelopen weken gestegen van 2,6 miljoen per week naar een 3,2 miljoen. Maar ondanks die toename is het aantal maaltijden dat wordt bezorgd nog altijd rum 1,6 keer groter in aantal, maar nog belangrijker ook in bestedingen. Dat komt door de gemiddeld hogere besteding per persoon bij een bezorgmaaltijd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht

‘Bezoek horeca blijft dalen, thuisbezorging stijgt 50%’

Analyse - Het aantal bezoeken aan de horeca blijft dalen. Ook bij fastservice, of de fastfoodbedrijven, die het relatief goed doen met een daling van ‘maar’ 34% van het aantal bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Daar staat tegenover het aandeel van thuisbezorgde maaltijden. Dat is gegroeid met bijna 50%.

Lees bericht



Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid