Thuisbezorgen en afhalen explosief gegroeid door lockdown
Analyse – Thuisbezorging is procentueel verdubbeld tijdens de lockdown en ook worden er twee keer zoveel avondmaaltijden thuisbezorgd en dat aantal neemt nog steeds toe. Afhalen blijft met een plus van 23 procent onveranderd hoog ten opzichte van twee weken eerder.
Dit blijkt uit de crisismonitor van het Rotterdamse bureau Datlinq in samenwerking met More2Market van Rien de Koning. Per twee weken wordt het gedrag van de Nederlander buitenshuis gemeten en vergeleken met voorgaande jaren en voorgaande perioden. De crisismonitor is gebaseerd op de OutofHome Shopper monitor, het grootste Out-of-Home onderzoek in Nederland dat sinds 2017 continu het gedrag van de Nederlander buitenshuis meet.
Fors
Uit de verzamelde gegevens blijkt dat de verschillen tussen de sectoren horeca, catering en gemak groot zijn. Maar ook dat alle sectoren het moeilijk hebben en fors inleveren aan de supermarkten. In totaal is er tijdens de lockdown periode tot en met nu meer dan 50% van de reguliere omzet aan buitenshuis eten en drinken verdampt.
1 op de 20 maaltijden
Horecabedrijven proberen de dramatisch terugval in omzet zoveel mogelijk op te vangen met bezorging en afhalen. Deels slagen zij daarin, hoewel het niet het verlies compenseert. Het aantal maaltijden dat nu wordt thuisbezorgd is tijdens de crisisperiode verdubbeld en lijkt door te groeien. Van de circa 15 miljoen avondmaaltijden die dagelijks worden genuttigd, werden er in voorgaande periode gemiddeld zo’n 2,7 procent buitenhuis besteld. Dat kwam neer op 1 op de 40 maaltijden. Tijdens de lockdownperiode is dit verdubbeld. En is op basis van de tweewekelijkse meting te verwachten dat dit percentage verder stijgt. In de afgelopen weken steeg het totaal aantal bestelde maaltijden van 4,8% naar 5,2%, waarmee het aantal bestelde maaltijden nu 1 op de 20 wordt.
Groei afhalen blijft op +23%
Naast de thuisbezorging heeft ook afhalen een enorme stap gedaan van zo’n +23%. Was Nederland al een afhaalland waar ruim 30% van alle maaltijden van buitenhuis werden afgehaald (traditioneel bij de snackbar en de chinees), dan is het nu alleen nog maar de afhaalmaaltijd die overblijft van het restaurant- en fastservicebezoek. Het aantal afhaalmaaltijden is de afgelopen weken gestegen van 2,6 miljoen per week naar een 3,2 miljoen. Maar ondanks die toename is het aantal maaltijden dat wordt bezorgd nog altijd rum 1,6 keer groter in aantal, maar nog belangrijker ook in bestedingen. Dat komt door de gemiddeld hogere besteding per persoon bij een bezorgmaaltijd.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtNominaties GfK Out of Home Formulerapport 2023 bekend
Verkiezing - Voor het 8ste jaar heeft Consumer Panel Services GfK de tevredenheid onder gasten van out of home formules onderzocht. De winnaars worden op 7 november bekend gemaakt. De nominaties binnen hun segment voor ‘Winnaar van het GfK Formule Rapport Out of Home’ zijn nu bekendgemaakt.
Lees berichtOmzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Lees berichtJohan van der Weerd krijgt plein naar zich vernoemd
Fastservice - Johan van der Weerd heeft tijdens de Horecava afscheid genomen van de Stichting de Lekkerste Wedstrijden. Hij was de founder van het initiatief, dat de creativiteit in de fastservicesector aanwakkert. Om hem te eren kreeg hij een plein naar zich vernoemd; het Johan van der Weerdplein.
Lees berichtMartijn de Bruin verlaat Datlinq
Persoonlijk - Insights Development Manager out of home bij Datlinq, Martijn de Bruin gaat een nieuwe uitdaging aan.
Lees berichtAlcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca
Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.
Lees bericht