Thuisbezorgen en afhalen explosief gegroeid door lockdown


Initiatief van Boerschappen tijdens lockdown om lokale producten te verkopen vanuit foodtrucks

Analyse – Thuisbezorging is procentueel verdubbeld tijdens de lockdown en ook worden er twee keer zoveel avondmaaltijden thuisbezorgd en dat aantal neemt nog steeds toe. Afhalen blijft met een plus van 23 procent onveranderd hoog ten opzichte van twee weken eerder.

Dit blijkt uit de crisismonitor van het Rotterdamse bureau Datlinq in samenwerking met More2Market van Rien de Koning.  Per twee weken wordt het gedrag van de Nederlander buitenshuis gemeten en vergeleken met voorgaande jaren en voorgaande perioden. De crisismonitor is gebaseerd op de OutofHome Shopper monitor, het grootste Out-of-Home onderzoek in Nederland dat sinds 2017 continu het gedrag van de Nederlander buitenshuis meet.

Fors

Uit de verzamelde gegevens blijkt dat de verschillen tussen de sectoren horeca, catering en gemak groot zijn. Maar ook dat alle sectoren het moeilijk hebben en fors inleveren aan de supermarkten. In totaal is er tijdens de lockdown periode tot en met nu meer dan 50% van de reguliere omzet aan buitenshuis eten en drinken verdampt.

1 op de 20 maaltijden

Horecabedrijven proberen de dramatisch terugval in omzet zoveel mogelijk op te vangen met bezorging en afhalen. Deels slagen zij daarin, hoewel het niet het verlies compenseert. Het aantal maaltijden dat nu wordt thuisbezorgd is tijdens de crisisperiode verdubbeld en lijkt door te groeien. Van de circa 15 miljoen avondmaaltijden die dagelijks worden genuttigd, werden er in voorgaande periode gemiddeld zo’n 2,7 procent buitenhuis besteld. Dat kwam neer op 1 op de 40 maaltijden. Tijdens de lockdownperiode is dit verdubbeld. En is op basis van de tweewekelijkse meting te verwachten dat dit percentage verder stijgt. In de afgelopen weken steeg het totaal aantal bestelde maaltijden van 4,8% naar 5,2%, waarmee het aantal bestelde maaltijden nu 1 op de 20 wordt.

Groei afhalen blijft op +23%

Naast de thuisbezorging heeft ook afhalen een enorme stap gedaan van zo’n +23%. Was Nederland al een afhaalland waar ruim 30% van alle maaltijden van buitenhuis werden afgehaald (traditioneel bij de snackbar en de chinees), dan is het nu alleen nog maar de afhaalmaaltijd die overblijft van het restaurant- en fastservicebezoek. Het aantal afhaalmaaltijden is de afgelopen weken gestegen van 2,6 miljoen per week naar een 3,2 miljoen. Maar ondanks die toename is het aantal maaltijden dat wordt bezorgd nog altijd rum 1,6 keer groter in aantal, maar nog belangrijker ook in bestedingen. Dat komt door de gemiddeld hogere besteding per persoon bij een bezorgmaaltijd.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nominaties GfK Out of Home Formulerapport 2023 bekend

Verkiezing - Voor het 8ste jaar heeft Consumer Panel Services GfK de tevredenheid onder gasten van out of home formules onderzocht. De winnaars worden op 7 november bekend gemaakt. De nominaties binnen hun segment voor ‘Winnaar van het GfK Formule Rapport Out of Home’ zijn nu bekendgemaakt.

Lees bericht


Omzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%

Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

Lees bericht

Johan van der Weerd krijgt plein naar zich vernoemd

Fastservice - Johan van der Weerd heeft tijdens de Horecava afscheid genomen van de Stichting de Lekkerste Wedstrijden. Hij was de founder van het initiatief, dat de creativiteit in de fastservicesector aanwakkert. Om hem te eren kreeg hij een plein naar zich vernoemd; het Johan van der Weerdplein.

Lees bericht



Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht

Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid