Thuisbezorging gaat in aantallen ‘uit eten’ voorbij


Marktcijfers – De gevolgen van corona hebben nog altijd een stevig effect op de omzet in de out-of-homesector. Catering, horeca en vervoer liggen tezamen -42% lager in de laatste 4 weken ten opzichte van 2019. Mede door de heropening van de restaurants is de omzet in deze sector van min 80% teruggelopen naar -30%. Thuisbezorging doet het goed en gaat in aantal avondmaaltijden naar het niveau van uit eten in 2019, namelijk 9% van de avondmaaltijden.

De cijfers komen uit de Out-of-home Shopper Monitor, het grootste onafhankelijke onderzoek  binnen de foodserservesector van bureau Datlinq, dat speciaal in deze coronaperiode, elke vier weken actuele cijfers rapporteert. Uit de resultaten blijkt dat de horeca op dit moment op de helft zit van de omzet van vorig jaar. Fastservice doet het mede vanwege afhalen en bezorgen nog redelijk goed en kent een omzet die slechts 25% lager zit dan vorig jaar. Maar horeca wordt met name door logies, cultuur/recreatie en evenementen harder getroffen.

Catering en vervoer

Ook catering en vervoer blijven nog ver achter. Want hoewel er steeds meer mensen weer naar kantoor en werk gaan en leerlingen ook weer op de scholen verschijnen zit de cateringsector nog op -35%. Omdat de treinen allesbehalve goed bevolkt zijn, blijft ook vervoer fors achter. Op dit moment staat de teller daar op -70%.

Herstel

De cijfers geven echter niet alleen aanleiding tot mineur. In de laatste twee weken (week 25 en week 26, eind juni) is namelijk een verder herstel te zien naar het niveau van 2019. Het is een duidelijk signaal dat zaken weer de goede kant opgaan. Vooral het bezoek neemt weer toe, zij het met name bij de jongeren tot dertig jaar. De groep boven de 50 jaar staat nog gereserveerd in een bezoek aan de horeca. Hoewel het aantal bezoeken per week op dit moment nog niet op de 22 tot 24 miljoen zit van 2019, is het bezoek de laatste weken wel gegroeid naar 16 miljoen in 2020.

Thuisbezorgen

Winnaars in de coronaperiode zijn niet alleen de supermarkten met een groei in bezoek van meer dan 20%, maar ook de bedrijven die bezorgden of daarmee zijn gestart. Lag het groeipercentage in de week van 13 tot en met week 22 op een plus van ruim 300%, na de heropening van de restaurants viel dat iets terug. Maar ook met een min van 20% inweek 23 tot en met week 26 blijft er nog steeds een plus over van bijna 250%. Het thuisbezorgen van maaltijden gaat daarmee in aantallen uit eten voorbij.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




#SAMENLUNCHEN campagne steunt cateraars

Catering - Omdat de catering binnen scholen weer opstart en ook kantoren weer medewerkers ontvangen, heeft een aantal bedrijven uit de levensmiddelensector het initiatief genomen tot een gerichte #SAMENLUNCHEN campagne. Met de campagne willen zij de cateringsector een hart onder riem steken en de cateringrestaurants weer vol krijgen.

Lees bericht




BBB Horeca Summit nieuw op BBB Maastricht

Beurzen – Op 11 tot en met 13 oktober wordt de BBB Maastricht gehouden in het vernieuwde MECC Congrescentrum in Maastricht. Voor de horecaprofessionals is dan weer drie dagen lang proeven, beleven en netwerken. Nieuw dit jaar is de BBB Horeca Summit, die de BBB organiseert in samenwerking met Servicecenter 4Hospitality.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid