Van der Valk neemt meerderheidsbelang in Dunkin’


Formulenieuws - Van der Valk International (VDVI) heeft een meerderheidsbelang verkregen in Dunkin’ Nederland en België. VDVI ziet de deelneming als een belangrijke stap in het verder verbreden van de hospitality dienstverlening. Voor Dunkin’ in Nederland en België betekent de samenwerking een fase van verdere groei.

Inspire Brands Group, het moederbedrijf van het merk Dunkin’, is verheugd dat VDVI een meerderheidsbelang neemt en dat het Dunkin' helpt naar een volgend niveau. Het huidige managementteam, onder leiding van Roberto Fava, zal de bedrijfsvoering doorzetten waarbij er op vele vlakken een hechte samenwerking zal zijn met het management team van VDVI. Beide bedrijven kenden elkaar al vanuit coronatijd, waarbij Dunkin’ containers plaatste op de parkeerplaatsen bij de Van der Valk hotels.

Reizigershub

Dunkin’ is door VDVI op meerdere fronten inzetbaar. Op een aantal locaties van Van der Valk werden de producten van  Dunkin’ al ingezet bij het ontbijt, of als extra service voor de klant vanuit vending, maar dat zal straks ook vaker zijn als on-the-go-oplossing in en in de nabijheid van het hotel. Zo heeft Van der Valk Tiel nu al een Dunkin’ bij de vestiging bij de carwash, maar is er ook een Dunkin’ bij een hotellocatie met bioscoop. Straks zullen de dunkin’s ook meer ingezet gaan worden als vast assortimentsonderdeel, als reizigershub of shop-in-shop, zodat Van der Valk er op elk gewenst moment voor de gast kan zijn, van diner tot snelle trek.

Strategisch

VDVI ziet de strategische overname daarnaast als aanvulling op hun huidige portefeuille van niet alleen hotels, maar ook andere foodconcepten zoals het in 2020 overgenomen Vapiano. De potentie tot groei van het populaire merk Dunkin' is enorm en past bij de uitbreidingsstrategie van de Van der Valk Hotels in de Benelux. Ook het feit dat Dunkin’ een jongere doelgroep aanspreekt, is voor Van der Valk aantrekkelijk, zij zijn immers de hotelgasten van de toekomst. 

Uitbreiding

Op dit moment heeft Dunkin' 53 vestigingen in Nederland en 23 in België, allen in eigen beheer. Als meerderheidsaandeelhouder wil VDVI de aankomende 5 jaar uitbreiden met nog 60 vestigingen, zowel in, naast, nabij of buiten de eigen hotels. Daarbij wordt ook gedacht aan Luxemburg als daarvoor de licentierechten zijn verkregen. Gedacht wordt aan uiteindelijk zo’n 150 locaties in de Benelux.

Pijlers

VDVI gaat de Nederlandse en Belgische uitbreidingsstrategie van Dunkin' versterken door zich te focussen op strategische pijlers zoals de Dunkin' Hot, Cold en Frozen Drinks, de home-made Premium Donuts, het uitgebreide custom-made assortiment en varianten zoals de gestoomde en vegan donuts, inspelend op de groeiende vraag naar plant-based producten.

Koffieketen

Maar Dunkin’ draait niet alleen om de donuts en andere zoetwaren. “Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, het één-na grootste van de wereld”, aldus Roberto Fava. Dat was indertijd ook reden om het woord donuts achter Dunkin’ weg te laten. Gert van der Valk, bestuurder VDVI: “Om Dunkin' nog steviger in de markt te zetten kijken we ook sterk naar de huidige synergie die we reeds hebben met diverse partners en onze eigen bedrijfsvoering. Het kunnen delen van in,- en verkoopkanalen, logistiek, IT oplossingen, gastbeleving, medewerkersopleiding en -inzet – we zien heel veel voordelen in deze overname.”

Hotspot

De komende jaren zal Dunkin’ een steeds vaker geziene hotspot worden voor de gast met een lekkere trek, verwacht Favo. Van pop-up container-outlets bij tankstations tot kiosken in de Van der Valk Hotels. Van to-go’ shops op strategische locaties tot grotere koffie- en donutwinkels met 60 tot 100 zitplaatsen. Dunkin’ met partner Van der Valk gaat voor een verbreding zorgen van de gastronomische dienstverlening bij Van der Valk.

VDVI

Van der Valk International BV (VDVI) is een holding waartoe verschillende hotels in binnen- en buitenland behoren. VDVI is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Tot de groep behoren 10 Nederlandse hotels, 5 Duitse hotels, 1 hotel in België, 1 hotel in Spanje en 3 vakantie resorts, waarvan 2 vlakbij het Mecklenburg merenplateau in Duitsland en 1 op het eiland Bonaire. Daarnaast 2 indoor skidomes in Bottrop & Wittenburg en 3 privéklinieken voor geestelijke gezondheidszorg in Duitsland.

Dunkin’

Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts) werd opgericht in 1950 en telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd, waarvan 240 winkels in Europa.

Bron: Dunkin’/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sligro stopt met verkoop tabak per 1 juli 2024

Tabak - Groothandel Sligro stopt met de verkoop van tabak en rookwaren per 1 juli 2024. In de bezorgservicetak van het bedrijf is sprake van nog twee lopende contracten, die ook na 1 juli 2024, worden gerespecteerd, zo laat de groothandel uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

Lees bericht


Meerjarige samenwerking Quality Lodgings en Mastercard

Hotels – Quality Lodgings laat weten een meerjarige samenwerking te hebben afgesloten met Mastercard. Als verzameling van meer dan 110 onafhankelijke kwaliteitshotels in Europa voegt Quality Lodgings nieuwe reis- en culinaire ervaringen toe aan priceless.com, beschikbaar voor Mastercard-kaarthouders.

Lees bericht


Gertie en Ron al 25 jaar het gezicht van Bufkes

Formulenieuws - 25 jaar geleden startten Gertie en Ron Groenendijk-Leijs het allereerste Bufkes restaurant in het Corio Center te Heerlen. Inmiddels staat de teller bij Bufkes op ruim 20 restaurants en ruim 20 shop-in-shop franchisevestigingen.

Lees bericht


Ramzy Group gaat samenwerken met Royal Swinkels

Samenwerking - De Ramzy Group en Royal Swinkels Family Brewers gaan samenwerken. De bierbrouwer uit Brabant versterkt hiermee haar positie in de hoofdstad. De Ramzy Group exploiteert in Amsterdam 35 bars, restaurants en hotels en is daarmee een gevestigde speler binnen de Amsterdamse hospitalitysector. Deze samenwerking legt tevens de basis voor verdere Amsterdamse groei van de Ramzy Group.

Lees bericht

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid