Van der Valk neemt meerderheidsbelang in Dunkin’


Dunkin' store bij hotel Van der Valk in Hoorn

Formulenieuws - Van der Valk International (VDVI) heeft een meerderheidsbelang verkregen in Dunkin’ Nederland en België. VDVI ziet de deelneming als een belangrijke stap in het verder verbreden van de hospitality dienstverlening. Voor Dunkin’ in Nederland en België betekent de samenwerking een fase van verdere groei.

Inspire Brands Group, het moederbedrijf van het merk Dunkin’, is verheugd dat VDVI een meerderheidsbelang neemt en dat het Dunkin' helpt naar een volgend niveau. Het huidige managementteam, onder leiding van Roberto Fava, zal de bedrijfsvoering doorzetten waarbij er op vele vlakken een hechte samenwerking zal zijn met het management team van VDVI. Beide bedrijven kenden elkaar al vanuit coronatijd, waarbij Dunkin’ containers plaatste op de parkeerplaatsen bij de Van der Valk hotels.

Reizigershub

Dunkin’ is door VDVI op meerdere fronten inzetbaar. Op een aantal locaties van Van der Valk werden de producten van  Dunkin’ al ingezet bij het ontbijt, of als extra service voor de klant vanuit vending, maar dat zal straks ook vaker zijn als on-the-go-oplossing in en in de nabijheid van het hotel. Zo heeft Van der Valk Tiel nu al een Dunkin’ bij de vestiging bij de carwash, maar is er ook een Dunkin’ bij een hotellocatie met bioscoop. Straks zullen de dunkin’s ook meer ingezet gaan worden als vast assortimentsonderdeel, als reizigershub of shop-in-shop, zodat Van der Valk er op elk gewenst moment voor de gast kan zijn, van diner tot snelle trek.

Strategisch

VDVI ziet de strategische overname daarnaast als aanvulling op hun huidige portefeuille van niet alleen hotels, maar ook andere foodconcepten zoals het in 2020 overgenomen Vapiano. De potentie tot groei van het populaire merk Dunkin' is enorm en past bij de uitbreidingsstrategie van de Van der Valk Hotels in de Benelux. Ook het feit dat Dunkin’ een jongere doelgroep aanspreekt, is voor Van der Valk aantrekkelijk, zij zijn immers de hotelgasten van de toekomst. 

Uitbreiding

Op dit moment heeft Dunkin' 53 vestigingen in Nederland en 23 in België, allen in eigen beheer. Als meerderheidsaandeelhouder wil VDVI de aankomende 5 jaar uitbreiden met nog 60 vestigingen, zowel in, naast, nabij of buiten de eigen hotels. Daarbij wordt ook gedacht aan Luxemburg als daarvoor de licentierechten zijn verkregen. Gedacht wordt aan uiteindelijk zo’n 150 locaties in de Benelux.

Pijlers

VDVI gaat de Nederlandse en Belgische uitbreidingsstrategie van Dunkin' versterken door zich te focussen op strategische pijlers zoals de Dunkin' Hot, Cold en Frozen Drinks, de home-made Premium Donuts, het uitgebreide custom-made assortiment en varianten zoals de gestoomde en vegan donuts, inspelend op de groeiende vraag naar plant-based producten.

Koffieketen

Maar Dunkin’ draait niet alleen om de donuts en andere zoetwaren. “Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, het één-na grootste van de wereld”, aldus Roberto Fava. Dat was indertijd ook reden om het woord donuts achter Dunkin’ weg te laten. Gert van der Valk, bestuurder VDVI: “Om Dunkin' nog steviger in de markt te zetten kijken we ook sterk naar de huidige synergie die we reeds hebben met diverse partners en onze eigen bedrijfsvoering. Het kunnen delen van in,- en verkoopkanalen, logistiek, IT oplossingen, gastbeleving, medewerkersopleiding en -inzet – we zien heel veel voordelen in deze overname.”

Hotspot

De komende jaren zal Dunkin’ een steeds vaker geziene hotspot worden voor de gast met een lekkere trek, verwacht Favo. Van pop-up container-outlets bij tankstations tot kiosken in de Van der Valk Hotels. Van to-go’ shops op strategische locaties tot grotere koffie- en donutwinkels met 60 tot 100 zitplaatsen. Dunkin’ met partner Van der Valk gaat voor een verbreding zorgen van de gastronomische dienstverlening bij Van der Valk.

VDVI

Van der Valk International BV (VDVI) is een holding waartoe verschillende hotels in binnen- en buitenland behoren. VDVI is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Tot de groep behoren 10 Nederlandse hotels, 5 Duitse hotels, 1 hotel in België, 1 hotel in Spanje en 3 vakantie resorts, waarvan 2 vlakbij het Mecklenburg merenplateau in Duitsland en 1 op het eiland Bonaire. Daarnaast 2 indoor skidomes in Bottrop & Wittenburg en 3 privéklinieken voor geestelijke gezondheidszorg in Duitsland.

Dunkin’

Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts) werd opgericht in 1950 en telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd, waarvan 240 winkels in Europa.

Bron: Dunkin’/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

XXL Nutrition doorbreekt grens van 100 miljoen euro omzet

Sportvoeding - XXL Nutrition, marktleider in sportvoeding en -supplementen in de Benelux, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Het bedrijf uit Deurne doorbreekt de grens van 100 miljoen euro jaaromzet. De omzet stijgt dit jaar met 25 tot 30 procent, waarmee het sportmerk opnieuw sterke groei laat zien.

Lees bericht



Opnieuw faillissement voor Vapiano in Nederland

Formulenieuws - Restaurantketen Vapiano heeft faillissement aangevraagd voor haar zes Nederlandse vestigingen. Volgens de onderneming is de directe aanleiding een conflict met een payrollingpartner, die een openstaande vordering van €1,1 miljoen opeist.

Lees bericht



KHN: Btw-verhoging leidt tot 30% minder hotelgasten

Analyse - Een voorgenomen verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% kan forse gevolgen hebben voor de Nederlandse hotelbranche. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Significant, in opdracht van het ministerie van Financiën. De analyse wijst uit dat tot 30% van de gasten dreigt weg te blijven, vooral in grensregio’s en bij budgethotels.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid