Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees van start


Actieweek – Vandaag gaat de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Tijdens deze campagne wordt Nederland bewust gemaakt van de positieve impact van minder vlees eten, en ervaren zij hoe gemakkelijk dit kan zijn. Het animo van partners en andere organisaties is onverminderd groot. Naast vele Nederlanders, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries zich aan bij het initiatief.

Deze week staat Nederland in het teken van minder vlees. De Nationale Week Zonder Vlees, een initiatief van Isabel Boerdam, roept Nederland op om van 8 tot en met 14 maart het vlees te laten staan. Hiermee laat de stichting achter de campagne Nederlanders zien hoe makkelijk en lekker de vegetarische keuken is. Als mensen een week meedoen, zijn zij eerder geneigd vervolgens vaker voor een vegetarisch alternatief te kiezen. Zo wordt een blijvende positieve impact gemaakt op onder andere het milieu en dierenwelzijn. Want wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 101 liter water, 79 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees, aldus de organisatie.

Dit jaar wordt de campagne gesteund met allerlei initiatieven. Dit kan er deze week worden verwacht:

- Alle supermarkten maken het proberen van nieuwe, vegetarische producten laagdrempelig door deze producten in de aanbieding te doen.

- Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in de aanbieding: een unieke actie voor supermarkten.

- Meerdere producenten introduceren rondom de week nieuwe vegetarische producten. Zo zijn er in de schappen nieuwe producten te vinden van Beyond Meat, The Blue Butcher, Albert Heijn, Lidl, Future Farm, LikeMeat, Santa Maria, Vivera, Violife, De Vegetarische Slager, Honig, Garden Gourmet en Jumbo. Albert Heijn heeft maar liefst 50 nieuwe vegetarische producten in de schappen opgenomen.

- Beyond Meat® laat consumenten door middel van een online quiz testen wat voor type vleeseter ze zijn. Op basis van de uitslag ontvangen de deelnemers een op maat gemaakt menu met plantaardige alternatieven voor populaire vleesgerechten, dat deelnemers door de Nationale Week Zonder Vlees helpt.

- Meatless Farm organiseerde in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees in Amsterdam de eerste plantaardige drive thru van Europa, in samenwerking met Salsa Shop. Liefhebbers konden van 4 t/m 6 maart terecht voor een plantaardige burrito voor €1.

- De Vegetarische Slager opent in samenwerking met Deliveroo het pop-up restaurant De Vleesch Lobby. Van 5 t/m 17 maart kunnen inwoners van Amsterdam vegan burgers & loaded fries bestellen om zo te ontdekken dat vegetarisch vleesch minstens net zo lekker is als dierlijk vlees.

- Vegan Masters stelt in samenwerking met BUMI, Rude Health, Willicroft en Flora Plant een plantaardige maaltijdbox samen, zodat consumenten een week lang op elk moment van de dag zonder vlees kunnen eten.

- Een aantal partners geven maaltijden zonder vlees weg, om zo Nederlanders laagdrempelig aan de week mee te kunnen laten doen. Meerdere boxen van Vegan Masters worden verloot, Coop geeft een vegetarisch diner weg aan de winnaar van hun zoektocht naar de ‘Grootste Vleeseter van Nederland’ en LikeMeat biedt plantaardige maaltijden aan aan ziekenhuizen.

- Violife en Flora Plant slaan de handen ineen met de kookshow “Maxim doet Vegan”. Maxim Hartman en Tim den Besten laten hierin zien dat plantaardig eten ook stoer en mannelijk kan zijn.

De Nationale Week Zonder Vlees zelf heeft dit jaar voor het eerst een webinar beschikbaar voor deelnemers, waarin oprichtster Isabel Boerdam vragen over vegetarisch eten beantwoordt. Deze is beschikbaar op de website vanaf de start van de week. Daarnaast gaat zij in een live Q&A op 14 maart om 10:00 uur in gesprek met deelnemers om vragen te beantwoorden. Inschrijven voor de webinar & live Q&A kan via de website.

Steun door heel Nederland

In verschillende lagen van Nederland wordt er meegedaan aan de Week Zonder Vlees. Zo doen 7 van de 12 ministeries mee aan het initiatief, promoten 15 studentenverenigingen de campagne bij hun leden, gebruiken tot nu toe 42 scholen het lespakket om het belang van minder vlees eten met leerlingen te bespreken en stimuleren 85 snelweglocaties en verschillende cateraars om ook onderweg voor vegetarisch te kiezen.

Bron: Nationale Week onder Vlees/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Disneyland Parijs kiest voor Beyond Meat

Samenwerking - Disneyland Parijs heeft Beyond Meat aangewezen als partner voor het leveren van al het plantaardige vlees in het hele resort, inclusief de beide themaparken, Disney Village en Disney Hotels. Bezoekers aan het park kunnen nu voortaan de Beyond Burger, de Beyond Sausage en Beyond Meatballs bestellen.

Lees bericht


Health Food Wall en LIVEKINDLY slaan handen ineen

Samenwerking - Health Food Wall, met de slimme fridges voor openbare ruimten, slaat de handen in een met plantaardige multinational LIVEKINDLY Collective. De samenwerking betekent dat het assortiment binnen de fridges wordt uitgebreid met de plant-based producten van Oumph! en LikeMeat.

Lees bericht


Ekomenu start samenwerking met LikeMeat

Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.

Lees bericht



Nestlé Internationaal maakt sterke groei door in 2021

Jaarcijfers - Voedingsconcern Nestlé heeft internationaal een sterk groei doorgemaakt in 2021. Dat blijkt uit de gepresenteerde jaarcijfers. Ook in Nederland presteerde het bedrijf goed. De categorieën koffie en dierenvoeding lieten een sterke groei zien, maar vooral ook in plantaardig eten en drinken deed het bedrijf het goed.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid