Vitam gaat lokaal samenwerken met Beter Bij Ons


Vitam gaat in Limburg lokaal samenwerken en de boeren steunen bij het verduurzamen

Catering  - Vanaf 15 augustus gaat Vitam de cateringdienstverlening verzorgen in het provinciehuis van Provincie Limburg in Maastricht. Centraal in de aanbesteding stond de ambitie om een groot deel van het assortiment lokaal in te kopen.

Dit was voor Vitam een mooie uitdaging, aangezien deze facilitaire horecadienstverlener niet inkoop-gestuurd werkt en er dus ruimte is om de samenwerking met lokale partners op te zoeken. Als centrale schakel hierin is gekozen voor het Streekproductenplein van Beter Bij Ons. Vitam gaat samen met deze partij optrekken om een zo groot mogelijk aandeel lokale inkoop te realiseren en de ketens korter en transparanter te maken, en daarmee nog verder te gaan dan de gestelde ambitie. 

Om de lokale invulling te realiseren, gaat Vitam producten inkopen bij 18 verschillende lokale partijen, goed voor ca. 700 unieke producten, variërend van groente en fruit tot wijn en bier en in Limburg gebrande koffie. De foodinkoop is bij de start voor minimaal 67,5% gezond. En minimaal 75% van de inkoop bestaat uit lokale producten, met een groei naar 85%. Vitam doet dit via het Streekproductenplein van Beter Bij Ons, die de schakel vormt tussen de cateraar en de lokale partijen. Deze organisatie heeft Limburgse lokale producten en boeren in kaart gebracht en daarvan zijn er al 130 opgenomen in de gids streekproducten-limburg.nl. Dit aantal is groeiend.

Aandacht voor boeren

Er wordt niet alleen ingekocht bij de lokale partijen - vaak boerenbedrijven. Vitam en Beter Bij Ons zetten ook in op de versteviging van hun positie, een wat positiever signaal na de geluiden rondom de boeren de afgelopen tijd. Vitam helpt deze lokale boeren te investeren in hun duurzame bedrijfsvoering. Op hun beurt pakken de boeren een actieve rol en presenteren zich aan de medewerkers van de Provincie Limburg. Ze nemen hen mee in het verhaal achter de lokale producten waar Vitam in het restaurant mee werkt.

Andere manier van werken

De keuze voor een groot aandeel lokale producten vraagt ook om een andere manier van werken van het restaurantteam dat wordt overgenomen door Vitam. Waar zij gewend waren een menu samen te stellen en op basis daarvan inkopen te doen, werkt dit nu andersom. Menu’s worden bepaald door te kijken welke ingrediënten op dat moment beschikbaar zijn bij de betreffende leveranciers. Daarvoor gaat het restaurantteam een training volgen en wordt er een ‘Toer-de-Boer’ georganiseerd die hen langs verschillende boeren leidt.

Bron: Vitam/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid