YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon


De kassabon waarop de CO2-uitstoot van het gerecht staat vermeld

Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de toekomst.

Staal wil met YB laten zien dat je met eten milieuimpact kunt maken. Daarom is hij het initiatief gestart om als eerste keten wereldwijd, volgens eigen zeggen, de CO2 per gerecht op de kassabon te zetten. Vanaf begin volgend jaar zullen de kassabonnen deze CO2-uitstoot per gerecht tonen aan de consument. Gasten van de keten kunnen het bonnetje ook gemaild ontvangen om papier uit te sparen.

Transparant

Volgens Staal zeggen de getallen vooralsnog niet veel, maar hij is er wel van overtuigd dat het de toekomst is. “Wil in je dagelijkse routines bewustwording creëren, dan moet je transparant zijn, zodat je de juiste keuze kunt maken,” zegt hij. “Én dat we door vergelijkingen met standaard (vaak dierlijke) alternatieve gerechten voor ontbijt, lunch of tussendoortje, gedragsverandering kunnen realiseren.” De stap naar transparantie is dankzij de YB-partners Fooditis en Twelve tot stand gebracht.

Compenseren

YB legt de nadruk op het meten en reduceren van broeikasgassen. Het B Corp-bedrijf is daarom volcontinu op zoek naar reductie van de eigen uitstoot. Dat was indertijd ook een belangrijke reden om volledig over te schakelen op een plantaardig aanbod. Nu is het bedrijf hard op weg om het gestelde doel om eind dit jaar 50% reductie te realiseren ten opzichte van 2020. Daarmee zou het bedrijf een eerste mijlpaal realiseren van net zero en net positive, zo laat het bedrijf weten. Tot die tijd wordt de CO2-uitstoot overgecompenseerd.

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Food Cabinet behaalt B Corp certificering

Certificering- Creative agency Food Cabinet is vanaf nu een B Corporation. Om de certificering te verkrijgen moet een organisatie aan hoge standaarden voldoen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. B Corp bedrijven zijn onder andere Tony’s Chocolonely, Patagonia, The Food Line Up, YB, Dopper en Moyee Coffee.

Lees bericht



Anne&Max lanceert planeetaardige trui tijdens Warmetruiendag

Formulenieuws - Franchiseketen Anne&Max lanceert een ‘planeetaardige’ trui op de zeventiende editie van Warmetruiendag op vrijdag 10 februari. Oprichter Wobbe van Zoelen had al eerder aangegeven met een ‘ludiek iets’ en ‘iets passend’ bij de formule te willen komen in het kader van de energiecrisis en de energiebesparing.  Het is de ‘planeetaardige’ trui geworden.

Lees bericht



YB lanceert Pro-assortiment voor de foodservicemarkt

Introductie – YB heeft een Pro-assortiment ontwikkeld voor foodservicebedrijven die hun aanbod willen switchen naar plantaardig. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf in de eigen ‘Barns’ gewerkt aan een assortiment dat het mogelijk maakt voor bedrijven één-op-één over te schakelen, aldus YB.

Lees bericht

YB haalt eerste €900.000 op voor internationale groei

Formulenieuws - YB zet in op internationale expansie met zowel masterfranchise als met haar producten voor retail en foodservice. Om deze groei te versnellen is het bedrijf een coöperatie geworden, waar mensen mede-eigenaar van kunnen worden. Inmiddels zijn er 633 ambassadeurs als mede-eigenaar aangetrokken, zodat zo’n €900.000 voor internationale groei te opgehaald.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid