YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon


De kassabon waarop de CO2-uitstoot van het gerecht staat vermeld

Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de toekomst.

Staal wil met YB laten zien dat je met eten milieuimpact kunt maken. Daarom is hij het initiatief gestart om als eerste keten wereldwijd, volgens eigen zeggen, de CO2 per gerecht op de kassabon te zetten. Vanaf begin volgend jaar zullen de kassabonnen deze CO2-uitstoot per gerecht tonen aan de consument. Gasten van de keten kunnen het bonnetje ook gemaild ontvangen om papier uit te sparen.

Transparant

Volgens Staal zeggen de getallen vooralsnog niet veel, maar hij is er wel van overtuigd dat het de toekomst is. “Wil in je dagelijkse routines bewustwording creëren, dan moet je transparant zijn, zodat je de juiste keuze kunt maken,” zegt hij. “Én dat we door vergelijkingen met standaard (vaak dierlijke) alternatieve gerechten voor ontbijt, lunch of tussendoortje, gedragsverandering kunnen realiseren.” De stap naar transparantie is dankzij de YB-partners Fooditis en Twelve tot stand gebracht.

Compenseren

YB legt de nadruk op het meten en reduceren van broeikasgassen. Het B Corp-bedrijf is daarom volcontinu op zoek naar reductie van de eigen uitstoot. Dat was indertijd ook een belangrijke reden om volledig over te schakelen op een plantaardig aanbod. Nu is het bedrijf hard op weg om het gestelde doel om eind dit jaar 50% reductie te realiseren ten opzichte van 2020. Daarmee zou het bedrijf een eerste mijlpaal realiseren van net zero en net positive, zo laat het bedrijf weten. Tot die tijd wordt de CO2-uitstoot overgecompenseerd.

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

Chef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen

Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...

Lees bericht

Too Good To Go redt 2,5 mln merkproducten met 100.000 pakketten

Voedselverspilling – Marktplaats voor voedseloverschotten, Too Good To Go, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 Magic Pakketten gered. Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot...

Lees bericht


Tony’s Chocolonely lanceert chocobites Lil’Bits

Introductie – Tony's Chocolonely zoekt de categorie op van de chocobites en komt met Lil’Bits. Met een vijftal smaken gaat het merk, dat het streven heeft om alle chocolade vrij van kinderarbeid en moderne slavernij aan te bieden, de strijd aan met de M&M’s en Maltesers.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid