YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon


De kassabon waarop de CO2-uitstoot van het gerecht staat vermeld

Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de toekomst.

Staal wil met YB laten zien dat je met eten milieuimpact kunt maken. Daarom is hij het initiatief gestart om als eerste keten wereldwijd, volgens eigen zeggen, de CO2 per gerecht op de kassabon te zetten. Vanaf begin volgend jaar zullen de kassabonnen deze CO2-uitstoot per gerecht tonen aan de consument. Gasten van de keten kunnen het bonnetje ook gemaild ontvangen om papier uit te sparen.

Transparant

Volgens Staal zeggen de getallen vooralsnog niet veel, maar hij is er wel van overtuigd dat het de toekomst is. “Wil in je dagelijkse routines bewustwording creëren, dan moet je transparant zijn, zodat je de juiste keuze kunt maken,” zegt hij. “Én dat we door vergelijkingen met standaard (vaak dierlijke) alternatieve gerechten voor ontbijt, lunch of tussendoortje, gedragsverandering kunnen realiseren.” De stap naar transparantie is dankzij de YB-partners Fooditis en Twelve tot stand gebracht.

Compenseren

YB legt de nadruk op het meten en reduceren van broeikasgassen. Het B Corp-bedrijf is daarom volcontinu op zoek naar reductie van de eigen uitstoot. Dat was indertijd ook een belangrijke reden om volledig over te schakelen op een plantaardig aanbod. Nu is het bedrijf hard op weg om het gestelde doel om eind dit jaar 50% reductie te realiseren ten opzichte van 2020. Daarmee zou het bedrijf een eerste mijlpaal realiseren van net zero en net positive, zo laat het bedrijf weten. Tot die tijd wordt de CO2-uitstoot overgecompenseerd.

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Crisp is B Corp en kiest voor regeneratieve boeren

Online supermarkt – Crisp behaalt B Corp certificaat en slaat handen ineen met regeneratieve boeren. Met de certificering is Crisp onderdeel van een groep gecontroleerde internationale bedrijven, die naast een winstoogmerk ook sociale en ecologische impact nastreeft.

Lees bericht


Rode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic

Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.

Lees bericht




Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid