Chefs Culinar viert uitbreiding pand met Chefs Foodfestival
Groothandels – 16 januari 2023 vindt de officiële opening plaats van de nieuwbouw van Chefs Culinar in Nijmegen. Het gebouw is enorm uitgebreid in oppervlakte en heeft naast twee versafdelingen ook een inspiratiecentrum gekregen. Chefs Inspiration (het inspiratiecentrum) is dé culinaire belevingswereld voor de foodprofessional. Bedenker is algemeen directeur Eric Boeijen, die samen met zijn dochter Silke van de marketingafdeling alles heeft ontworpen. Zelfs het Duitse moederbedrijf is onder de indruk.
Wie bijgehouden heeft wat zich op het industriegebied Bijsterhuizen in Nijmegen de afgelopen jaren heeft afgespeeld, kan niet anders dan onder de indruk zijn van de ontwikkelingen. Groothandel Chefs Culinar, die vanuit het Duitse Weeze in 2011 op de Nederlandse markt startte en in 2014 fysiek de overstap maakte, gaf weliswaar bij de start aan rustig de tijd te nemen om alles op de te bouwen, maar is inmiddels een serieuze speler geworden. Er staat nu een groothandelsgebouw met een oppervlakte van 20.000 vierkanter meter en met meer dan 40.000 artikelen. Dat is een oppervlakte die zes keer zo groot is als de oorspronkelijke locatie. Het gebouw biedt ruimte aan een visafdeling van 1000 vierkante meter en een slagerij van 2500 vierkante meter. Alleen alle dagverse groente wordt vanuit Heerkens Vers in Nistelrode aangeleverd, het familiebedrijf dat Chefs Culinar enkele jaren geleden heeft overgenomen.
Persoonlijk
“Chefs Culinar richt zich op de kwaliteit van de producten en op het leveren van maatwerk”, zegt algemeen directeur Eric Boeijen, terwijl hij al pratend een rondleiding geeft door het bedrijf. Boeijen kent elke vezel van het groothandelsgebouw, maar beschrijft dat zonder zichzelf op de schouders te slaan. Hij kent bij elke afdeling, elk product en gemaakte bouwkeuze ook de achtergronden en de discussies daarover. Maar in alles staat één ding voorop: het zorgen voor een persoonlijke benadering van de klant. Dat gebeurt al als bij binnenkomst de naam van de klant op een groot scherm bij de balie wordt vertoond. Waarbij de boodschap aan de klant ook altijd is als groothandel niet te allen tijde de goedkoopste willen zijn, maar wel de beste. Dat zorgt ervoor dat Chefs Culinar ook een hele speciale eigen klantenkring heeft.
Inspireren
Boeijen had het idee van een inspiratiecentrum al veel langer, maar dan heb je het ook direct over de vraag hoe je zoiets moet vormgeven: “Als je zoiets neerzet, moet het wel toegevoegde waarde hebben en iets doen voor je klanten.” De ruimten die nu zijn ingericht en aangekleed vertellen stuk voor stuk waar Chefs Culinar voor staat en wat het aanbod van deze groothandel zo bijzonder maakt. Iedere ruimte heeft haar eigen charme, waar we klanten op een interactieve manier kunnen informeren, inspireren én trainen. Boeijen: “De ruimtes zijn bedoeld om met klanten het gesprek aan te gaan. Er liggen veel vraagstukken over veel onderwerpen en dan kan het helpen om het gesprek daarover aan te gaan in een speciale omgeving. In de grote zeer professionele keukenruimte worden niet alleen overheerlijke gerechten door onze eigen chef-kok bereid, maar helpen we ook klanten met bijvoorbeeld menu-engineering en het ontwikkelen van nieuwe gerechten. Chefs Inspiration moet een bakermat van ontwikkeling worden van samenwerking, innoveren en inspiratie.
Maatwerk
Veel wat Chefs Culinar doet is maatwerk. Zo levert de groothandel vlees en vis op klantwens uit die vervolgens per stuk zijn verpakt. Boeijen: “Eigenlijk kan dat niet, maar we doen het toch. Niet elke klant kan dezelfde volumes aan. Ook wat we bij Heerkens doen, is zeker veel maatwerk. We doen dat om onze klanten tevreden te houden, maar daarin kunnen we ons ook onderscheiden. 35 procent van wat wij in Nederland doen is vers. Dat is ook verschillend met Duitsland waar vers een kleiner deel uitmaakt van de omzet. In Duitsland wordt veel meer gedaan met diepvries.” Op termijn is Boeijen wel aan het kijken welke processen meer gestandaardiseerd kunnen worden omdat de schaarste aan personeel ook zijn organisatie raakt.
Onderscheidend
Maar het leveren van maatwerk is niet het enige wat Chefs Culinar onderscheidt van andere groothandels. Ook de zorg die besteed wordt aan de wijze van verpakken, is onderscheidend. Boeijen: “Vis leggen we bijvoorbeeld op een speciaal ontwikkeld biologisch afbreekbaar schaaltje met puntjes in de bodem, zodat de vis niet in het eigen vocht ligt, maar het vocht tussen de puntjes wordt opgevangen. Daardoor blijft de vis beter van kwaliteit én langer vers.” Maar ook op andere terreinen is Chefs Culinar innovatief. Zo is de visvangst bij voorkeur dichtbij en wordt er bij die vangst gebruik gemaakt van technieken die of voor de vis zelf of voor de omgeving zo min mogelijk schade aanbrengen. Want niet alleen de kwaliteit telt, ook de wijze waarop wordt omgegaan met het product. Chefs Culinar kiest in dat opzicht zoveel mogelijk voor de oplossing die het minste effect heeft voor de leefomgeving.
Met elkaar
Boeijen spreekt met regelmaat in het gesprek van ‘ik heb geen verleden, dus kan het bedrijf inrichten naar eigen inzicht’ en dat heeft hij ook gedaan. Niet alleen met de inspiratieruimten ook met de loopbrug die het oude deel van het bedrijf verbindt met het nieuwe gedeelte. “Die brug kost natuurlijk een beetje geld”, zegt hij met gevoel voor understatement, “maar voegt ook iets toe aan de beleving van het bedrijf. Dat alle mensen onderdeel uitmaken van hetzelfde bedrijf en dat we het met elkaar doen. Of je nu in de versafdeling, het magazijn of op kantoor werkt; we werken allemaal voor dezelfde klanten. Daarom is ook in het midden van de loopbrug een ruimte ingericht voor speciale bijeenkomsten. Je staat in het hart van het bedrijf en kunt het gehele bedrijfsterrein overzien. Natuurlijk vinden ze in Duitsland iets van de kosten van die loopbrug, maar nu ze begrijpen dat de brug onderdeel is van het geheel en duidelijk meerwaarde heeft voor onze rondleidingen, accepteren zij dat ook.”
Zorgmarkt
De activiteiten over en weer tussen Nederland en Duitsland zijn ook behoorlijk geïntensiveerd sinds Chefs Culinar een belang heeft genomen in het Enschedese bedrijf Huuskes. De twee bedrijven werkten al samen binnen het inkoopverband van SuperTrade en kenden elkaar dus. Huuskes heeft een sterke positie in de zorg. Zodanig dat Huuskes voortaan de Nederlandse zorgmarkt volledig voor Chefs Culinar verzorgt. De beide bedrijven opereren gescheiden vanuit hun eigen specialismes. Bij de deelneming werd duidelijk aangegeven dat beide bedrijven blijven werken onder de huidige directie, waarbij Huuskes zich blijft focussen op de Nederlandse zorgsector en Chefs Culinar op de Nederlandse horeca. Speerpunten in de samenwerking, voor zowel de Nederlandse als Duitse markt, liggen op het gebied van kennisdeling, productie van convenience producten, inkoopbundeling en verdere professionalisering. Door de samenwerking met Huuskes heeft Chefs Culinar een belangrijke stap gezet om haar positie op de Duitse zorgmarkt te versterken. Bovendien betekende de deelname dat Huuskes het assortiment aanzienlijk kon verbreden. Volgens Boeijen is de stap een goed geweest en profiteren beide bedrijven van de gemaakte stap.
Chefs Foodfestival
Op 15 en 16 januari moet de samenwerking en de uitbreiding van het gebouw feestelijk worden gevierd. Twee dagen lang zal industriegebied Bijsterhuizen het toneel zijn van tal van festiviteiten voor eigen medewerkers, hun gezinnen en klanten. Op het tweedaagse ‘Chefs Foodfestival’-spektakel kunnen de genodigden kennismaken met het brede aanbod aan eten en drinken van de groothandel, omlijst door entertainment. Boeijen: “Het festival vormt de aftrap van een belangrijke fase van Chefs Culinair. De basis staat en nu kunnen we groeien. Want alles kunnen we in eigen huis doen op maat van de klant met de beste kwaliteit.” De specialisten binnen de groothandel op het gebied van vlees, vis, agf en wijn waarborgen die kwaliteit. Boeijen: “Zij vormen in belangrijke mate ook het gezicht van de groothandel, want wat de klant wil daar draait het om bij Chefs Culinar.”
Duits familiebedrijf
Chefs Culinar is een Duits familiebedrijf met in het thuisland een miljardenomzet. De stap naar Nederland kon daarom ‘rustig’ worden gezet. Algemeen directeur Eric Boeijen: “De Nederlandse markt vraagt tijd en die tijd heeft ons moederbedrijf ons ook gegeven. We hebben het vertrouwen dat we in Nederland op deze wijze stap voor stap kunnen groeien op een onderscheidende manier. Het voordeel is nu dat we de basis hebben staan. Ondertussen groeit het bedrijf in Duitsland en andere landen enorm, en op vele plaatsen worden nieuwe vestigingen gebouwd. In Nederland doen we de dingen op een Nederlandse manier en dat is ook voor andere landen interessant. Want hier in Nijmegen zijn we vooruitstrevend. Zodanig dat andere vestigingen van ons dingen overnemen. Wat dat betreft leren we van elkaar.”
(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de december-uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees berichtHead of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees bericht