Foodservice trekt aan door toenemend bezoek


Bonden en horecasector akkoord met nieuw cao

Marktanalyse – Nederlanders brengen langzaamaan weer vaker een bezoek buitenshuis, zoals aan detailhandel, horeca, vervoer en werk. In periode 7 (meting vier weken tot en met week 28, midden juli) lag het aantal bezoeken nog maar 7% lager dan dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn afkomstig van het 4-wekelijkse Shopper monitor Visit report van Datlinq, het grootste Out-of-Home continu onderzoek in Nederland dat per kanaal, per product, per moment en doelgroep uitspraken kan doen. Jaarlijks worden hiervoor 10.000 personen representatief voor Nederland van 18 t/m 75 jaar over hun buitenshuis bezoek en consumptiegedrag worden ondervraagd.

De bezoekers buitenhuis liggen cumulatief nog wel lager. Voor de periode vanaf de lockdown midden maart tot midden juli nog op 27 procent lager, maar dat is vooral omdat tijdens de grotendeels sluiting van alle horecalocaties alle bezoeken op min 40 procent zaten. Exclusief detailhandel en sport ligt het aantal bezoeken in P7 op -21%, de helft lager als de -38% cumulatief.

90% weer naar werk

In de vier weken van P7 zijn ook de bezoeken aan het werk weer redelijk genormaliseerd. De bezoeken op het werk kwam uit op 92% ten opzichte van de bezoeken van vorig jaar. Voor onderwijs geldt zelfs dat er meer bezoeken waren dan vorig jaar zodat totaal catering in P7 op een bescheiden min van -16% uit komt (incl. inflight en zorg).

Herstel horeca

Waar horeca in het begin tijdens de lockdown op een -80% stond is dit nu in juli teruggebracht naar -27%. De fastservicebedrijven en restaurants komen nog net boven de -20% op resp. -18% en -17%. Verblijfsrecreatie (inclusief hotels) zit zelfs op een plus van +27% ten opzichte van vorig jaar. Het zijn de evenementen en de leisure-activiteiten die momenteel sterk achterblijven.

Vervoer naar -20%

Openbaar vervoer en de treinen zijn niet de treinen die voor de meeste groei zorgen. Het openbaar vervoer blijft op een -50% zitten, gelijk aan het cumulatieve cijfer. Het is met name de auto die +30% hoger uitkomt. Een cijfers dat in lijn ligt met de verblijfsrecreatie en het binnenlands toerisme.

Thuisbezorging blijft hoog

Thuisbezorging blijft onveranderd hoog. Na een piek van bijna 11% in P5 blijven thuisbezorgmaaltijden met 6% op een ongekend hoog niveau liggen. Dit betekent dat  6% van alle avondmaaltijden een thuisbezorgmaaltijd is. Ongeacht of die maaltijd telefonisch of online is besteld. Het cijfers is wel exclusief de afhaalmaaltijden. Ten opzichte van dezelfde periode 2019 is dat een factor 2,5 vaker dat een avondmaaltijd wordt besteld.

Voor meer informatie neem contact op met Rien de Koning, dekoning@datlinq.com, 06-29563296.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

{if '1' == '1'}

JRE-Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Actieweek – JRE-Jeunes Restaurateurs doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De restaurants willen de gasten een week traceren op eten en te drinken, zonder vlees en zuivel. De restaurateurs zijn van mening dat “deze kleine moeite een onvoorstelbaar positieve impact kan hebben op mens, dier en milieu”.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

De winnaars van de Gault&Millau Awards 2024

Verkiezing – Maandagmiddag werd in het Utrechtse Tivoli Vredenburg de winnaars bekend gemaakt van de Gault & Millau Awards 2024. Onder het toeziend oog van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën als ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Gastheer van het Jaar’. Na afloop van de bijeenkomst werd de nieuwe...

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben

Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde ...

Lees bericht


Ramzy Group gaat samenwerken met Royal Swinkels

Samenwerking - De Ramzy Group en Royal Swinkels Family Brewers gaan samenwerken. De bierbrouwer uit Brabant versterkt hiermee haar positie in de hoofdstad. De Ramzy Group exploiteert in Amsterdam 35 bars, restaurants en hotels en is daarmee een gevestigde speler binnen de Amsterdamse hospitalitysector. Deze samenwerking legt tevens de basis voor verdere Amsterdamse groei van de Ramzy Group.

Lees bericht

ING: ‘Horeca gaat mager jaar tegemoet in 2024’

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2024 zijn, met een minimale volumegroei van 1%, mager. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een laag consumentenvertrouwen en oplopende prijzen in de horeca. Dat voorspelt ING Research in een Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid