‘Future-proof’ bijeenkomst van Marketing4Results


Ontvangst bij het bedrijf Food Union in het Keilepand in het gebied Merwe-Vierhavens in Rotterdam

Betekenisvol - Onlangs organiseerde Marketing4Results een bijeenkomst van Trema Foodnetwerk met als titel ‘Future Proof’. Plaats van handeling het bedrijf Food Union, gevestigd in het Keilepand, een voormalig opslagpand, in Rotterdam.

Het gebied, Merwe-Vierhavens (M4H), tegen de rand van het stadscentrum van de Maasstad is bezig zich te ontwikkelen met duurzame, niet alleen food, gerelateerde bedrijven. Het moet een plek worden waar vernieuwende bedrijven zich vestigingen en ook woningbouw gepland staat. Een plek ook waar ruimte is voor iedereen, een soort inclusieve samenleving, waar kwaliteit en zelf maken de boventoon voeren.

Focus Plaza

Naast bezoeken aan verschillende toekomstgerichte bedrijven, stonden ook een tweetal presentaties op het programma. Maarten Martens vertelde over de veranderingen in eten en drinken bij Ikea en Niels Jansen van LUNAR presenteerde het futurisemodel van Lunor, ontwikkeld door Jempi Moens en hoogleraar Helmut Gaus van de Rijksuniversiteit Gent. Maar nog belangrijker was misschien wel het feit dat tijdens de bijeenkomst officieel melding werd gemaakt van de overdracht van Trema Foodnetwerk naar Focusplaza. Een netwerkorganisatie die tot op heden gericht was op foodretail en de doe-het-zelfsector en waar met de overname van Trema foodservice bij komt. Feitelijk verandert er niet veel, liet Marjo Vierkant-Grievink weten, “Marketing4Results-oprichters Janka Dekker en Minouk Damen blijven betrokken bij de inhoudelijke samenstelling van het programma en sluiten ook bij toekomstige sessies aan, maar de organisatie gaan wij doen.”

Futurise

Niels Hansen is Futurise Maestro bij LUNAR Institute, waar hij het Futurise trendmodel mede beheert en ontwikkelt. Hij heeft de ambitie om de toekomstbestendigheid van organisaties, merken en leiders te vergroten door hen op een duurzame manier te verbinden met de maatschappij. Het trendmodel  laat de golfbewegingen van 50 jaar zien die zich voordoen in de tijd en de ontwikkelingsfase van zelfvertrouwen of angst van de maatschappij aangeven. Volgens Hansen zitten we nu op een kantelpunt. Het nieuwe decennium dat voor ons ligt, is vooral gericht op het compenseren en reduceren van de toenemende onzekerheid en angst. Hansen: “Er komt een einde aan een periode van bijna dertig jaar die zich goed laat beschrijven met woorden als optimistisch, open, vrij, avontuurlijk en antiautoritair.” De belangrijkste toekomstige ontwikkelingen werden door Hansen verduidelijkt aan de hand van zes dominante maatschappelijke thema’s, te weten Samen sterk, Naturiteit, Escapisme, Strijdlust, Kwaliteit en Aandacht. Thema’s die stuk voor stuk hun invloed hebben op de wijze waarop marketeers om moeten gaan met hun producten en communicatie. Kern van die thema’s is dat organisaties en merken die alleen maar inspireren hun fans gaan verliezen. Hansen: “Er komt een einde aan vrijblijvende beloftes en goede voornemens; het tastbaar en meetbaar maken van de sociale, maatschappelijke en ecologische impact wordt een steeds belangrijkere voorwaarde”. Op dit moment heeft de maatschappij de top van de golf van zelfvertrouwen en overtuiging achter zich. Het zelfvertrouwen neemt de komende jaren af en de onzekerheid groeit. Er komt een einde aan een periode van bijna dertig jaar die zich goed laat beschrijven met woorden als optimistisch, open, vrij, avontuurlijk en antiautoritair.

Plant-based

Het verhaal van Hansen sloot goed aan bij dat van Maarten Martens die in zijn presentatie aankondigde dat Ikea vanaf september geen gastoestellen in hun keukens meer gaat verkopen. Het warenhuis wil daarmee een duidelijk statement maken naar de klanten dat elektriciteit het op gebied van duurzaamheid wint. Hetzelfde geldt voor het restaurant. Martens: “Hebben we nu nog voor bepaalde producten een plant-based alternatief, straks zijn er helemaal geen vleesproducten meer te vinden op het menu. Nu gaan we vooralsnog naar een assortiment dat voor 50% plant-based is.” Om plant-based te promoten wordt een keer per week een plantaardige dag ingevoerd en worden ook volledige ‘plant-based dishes’ op de kaart gezet. Dat Ikea succesvol is met het introduceren van plant-based producten laten de cijfers zien van de veggie hotdog. Sinds de introductie in 2018 zijn hier 12,5 miljoen stuks van verkocht. Een veelvoud daarvan is verkocht aan vegetarische Zweedse balletjes, die al eerder in 2015 waren geïntroduceerd. Martens verwacht dat de plant-based gehaktbal die in 2020 werd gepresenteerd een zelfde vlucht gaat nemen.

Pilot

Dat het omgooien van de menukaart geen traject is zonder risico blijkt wel uit de cijfers. Het restaurant van Ikea trekt jaarlijks 10 miljoen gasten met een gemiddelde bon-omzet van zo’n 5 euro. De totale foodomzet van de 12 Ikea-vestigingen in Nederland bedraagt 70 miljoen euro. Dat is exclusief de Ikea-locatie in Delft, omdat die winkel een pilotfunctie heeft en onder de internationale groep van Ikea valt. Het restaurant is volgens Martens ook heel belangrijk voor Ikea, omdat het ‘met een lege maag slecht zaken doen is bij een warenhuis’. Dat was ook de reden waarom oprichter Ingvar Kamprad van Ikea startte met zijn restaurants. Vanaf september gaat Ikea een pilot draaien waarbij er foodunits op meerdere plekken in de winkel komen. Het restaurant valt onder het concept bistro en worden aangevuld met een tweetal kleinere concepten, te weten Deli en Swedish Bite. (Over deze concepten later meer, red.)

Voedselverspilling

Naast het herinrichten van de foodafdeling bij Ikea en de assortimentsaanpassingen is ook het tegengaan van voedselverspilling een belangrijk thema bij het Zweedse warenhuis. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld voedselverspilling met 50 procent terug te dringen. In de praktijk komt dat neer op de ambitie om van 32 gram voedselverspilling per bon naar 16 gram per ticket te gaan. Voedsel dat nu wordt weggegooid wordt allemaal gewogen. Ook wordt gekeken wat er wordt weggegooid, zodat op basis van dat de porties nog beter kunnen vastgesteld.

Future-proof

Na de presentaties hebben de Trema-leden diverse future proof concepten aan de lijve ervaren. Een rondleiding in het Keilepand ging onder andere langs de Rotterdamse bedrijven Kaapse Brouwers, CiderCider, Bain Brewing, Shokunin Coffee Collective en Rechtstreekx die in de kelder zijn gevestigd. De vestiging van Food Union biedt in het pand 1500 vierkante meter keukenpower in de vorm van dark kitchens en deelkeukens voor cateraars, ambachtslieden, productontwikkelaars en start-ups. Het is de tweede vestiging van deze organisatie nadat zij in Haarlem zijn gestart. Een bezoek aan de Voedseltuin aan de overkant van de straat liet de aanwezigen zien hoe met behulp van vele vrijwilligers gezonde seizoensgroenten en fruit voor gebruikers van de voedselbank en andere sociale projecten in Rotterdam worden gekweekt en verwerkt. De tuin is daarnaast ook een werkgelegenheidsproject voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Groencollect

Op korte afstand is Groencollect gevestigd, een bedrijf dat zich inzet voor een duurzame, snelle en voordelige afvalophaal en -verwerking. Dit doen zij door restmaterialen uit afval te verwerken. Zo wordt biogas gemaakt van oud brood, groente, fruit en andere eetresten. Met producten als koffiedroes worden oesterzwammen gekweekt of er wordt bioplastic van gemaakt, dagvers brood wordt verwerkt tot jenever en snoepjes worden gemaakt van oud fruit. Het bedrijf haalt het afval door heel Rotterdam met elektrische voertuigen op. Groencollect vindt dat iedereen gelijke kansen moet krijgen en daarom heeft de meerderheid van het personeel een afstand tot de arbeidsmarkt.

Circulair boeren

Een stukje verder is de eerste drijvende boerderij ter wereld bezocht: Floating Form. Het bedrijf streeft ernaar om gezond voedsel in (dichtbevolkte) steden te produceren, dus dichtbij de consument. Dit concept is een experiment waarbij er gekeken wordt of andere (wereld) steden zich hier ook voor lenen. Floating farm staat voor circulair boeren: een groot deel van het dieet van de koeien bestaat uit organische reststromen afkomstig van de stad. Zo krijgen de koeien bierbostel gevoerd van Rotterdamse brouwerijen, zemelen van Schiedamse molens, gras van o.a. de grasmat van de Kuip en aardappelschillen van een lokale verwerker. Dit circulaire bedrijf heeft dan ook als hoofddoel: dierenwelzijn, duurzaamheid en innovatie creëren. Na een presentatie werd er uiteraard ook geproefd, waarbij vooral de karnemelk met gember als verrassende combinatie goed in de smaak viel.

Rainmaker

Het laatste bedrijf dat werd bezocht, was Rainmaker. Een jong bedrijf met als hoofddoel om veilig drinkwater te produceren op onmogelijke plekken. CEO Joost Oosterling lichtte de air-to-water technologie - luchtvochtigheid wordt gebruikt om water uit de lucht te halen die gemeenschappen van schoon (drink)water voorziet – en de water-to-water technologie  dat gebruik maakt van een ontziltingssysteem om zeewater of brak grondwater te zuiveren toe. Vanuit de research & development afdeling in het M4H gebied wordt dag in dag uit gewerkt aan en geëxperimenteerd met deze oplossingen, waarna deze wereldwijd verscheept worden.

De Stadshaven

Deze warme dag werd afgesloten met een verkoelend biertje bij De Stadshaven Brouwerij. Dit gedurfde concept bevindt zich in een 100 jaar oud gerestaureerd fruitpakhuis en is één van de grootste onafhankelijke brouwerijen van Nederland. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel in de bedrijfsvoering van de Stadshaven. Zo worden alleen de modernste technieken, die zo min mogelijk water en energie verspillen, gebruikt. Dit realiseren zij mede door samen te werken met Rainmaker. Waarmee de opzet en doelstelling van het M4H-gebied nog eens duidelijk werden onderstreept; vernieuwen en samenwerken.

Bron: @FoodClicks

Voortaan gaat Focus Plaza de activiteiten van Marketing4Results organiseren

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht

Vertrouwen in overheid bij restaurants daalt verder

Onderzoek -  Het vertrouwen in de overheid is eind vorig jaar gedaald van 77% in maart naar 53% in november. Dat blijkt uit periodiek onderzoek via de Foodservice Denktank van Marketing4Results in samenwerking met Sligro. In dezelfde periode nam ook het verwachte omzetverlies van de restaurants verder toe, als gevolg van de coronamaatregelen.

Lees bericht

‘De helft van restaurants houdt sowieso deuren gesloten met kerst’

Onderzoek - 40% van de restaurants is volledig gesloten met kerst en biedt ook geen afhalen of bezorging aan. Als het kabinet zou besluiten dat restaurants de deuren zouden mogen openen voor gasten in de zaak (bijvoorbeeld maximaal 30 gasten), dan zou meer dan de helft geen gasten toelaten (een deel hiervan is wel open voor afhalen of bezorging). Deze conclusies komen...

Lees bericht



‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’

Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid