‘Nederlander in meerderheid flexitariër of eet helemaal geen vlees’

Onderzoek - Onderzoek wijst uit dat het aantal Europeanen dat minder vlees eet fors toeneemt. Bijna de helft zou de vleesconsumptie minderen. Nederland telt de meeste flexitariër van alle onderzochte landen. Samen met de vegetariërs en veganisten vormt de groep zelfs een meerderheid.
Het onderzoek naar de Europese consumentenmarkt voor plantaardige producten, dat ProVeg woensdag publiceert, laat in alle opzichten een duidelijke verschuiving zien naar plantaardig eten in heel Europa.
Minder vlees
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 7.500 mensen in 10 Europese landen. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) geeft aan dat zij hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar hebben verminderd. Een groep die groeiende is volgens het rapport, want iets minder dan 40% is van plan in de komende zes maanden ook de consumptie van vlees te verminderen.
Nederland koploper
Nederland neemt een duidelijk koppositie in als het gaat om het zoeken naar alternatieven voor vlees of dierlijke eiwitten. Van alle onderzochte landen heeft Nederland ook het hoogste percentage zelfverklaarde flexitariërs, namelijk 42%. In andere landen ligt dat percentage rond de 30%. Daarnaast volgt 7% van de Nederlanders een vegetarisch (5%) of veganistisch dieet (2%). Alleen Duitsland (9%) en het Verenigd Koninkrijk (9%) deden het wat dat betreft beter en hebben een hoger percentage vega´s.
Plantaardige melk
Hoewel vleesproducten en zuivel nog volop worden geconsumeerd in Nederland, geeft één op de drie Nederlanders (32%) toch aan ten minste één keer per week plantaardige melk te drinken. 9% geeft zelfs aan dagelijks of meerdere keren per dag plantaardige melk te consumeren. Ook plantaardig vlees (31% minstens één keer per week), en plantaardige yoghurt (27% minstens één keer per week) staat met regelmaat op het menu in Nederland.
Wensenlijstje
Nederlanders hebben ook een wensenlijstje als het gaat om plantaardige producten. Zo zou meer dan 30% van de ondervraagden graag meer plantaardige burgers en schnitzels terug zien in de schappen van de supermarkten. Ook plantaardige alternatieven voor kaas zijn gevraagsd, zowel in plakvorm als geraspt. Als basis voor plantaardige producten heeft volgens het onderzoek de Nederlander een voorkeur voor rijst.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’
Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.
Lees berichtFrikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees berichtVleesbedrijf De Groene Weg komt met Goed Verhaal Box
Introductie - Biologisch vleesleverancier De Groene Weg lanceert de Goed Verhaal Box. Het bedrijf wil daarmee vleesminnend Nederland helpen om voor duurzaam vlees te kiezen.
Lees berichtOldtimers lanceert drie suikervrije smaken
Introductie - Het merk Oldtimers, geproduceerd in het Friese dorp Jirnsum, lanceert drie nieuwe suikervrije smaken; van Zoete Bolletjes en Zoute Puntjes tot aan de gecoate Zoethout Rotsjes. De suikervrije producten van Oldtimers zijn ook volledig vegan.
Lees berichtVan Loon Group en Q-group gaan krachten bundelen
Samenwerking - Van Loon Group en Q-group slaan de handen ineen. Door gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring in vlees en convenience producten voor foodservice en retail kunnen zij beter inspelen op de snel veranderende vraag van de markt. Beide bedrijven verwachten gezamenlijk ook sneller te kunnen groeien in de Benelux.
Lees berichtMcDonald’s breidt keuze meatless uit en gaat gast ‘sturen’
Formulenieuws - McDonald’s breidt het assortiment vleesloze producten verder uit en gaat gasten in hun keuze meer sturen. De restaurantformule zet niet alleen vier nieuwe meatlessproducten op het menu, maar gaat die ook prominenter communiceren. McDonald’s hoopt hiermee routinematige keuzes van gasten te doorbreken.
Lees bericht