Tikkie viert vijf jarig bestaan met 7 miljoen gebruikers


Betaalwijze – Vijf jaar geleden werd de eerste Tikkie verstuurd. Sindsdien telt Tikkies 7 miljoen gebruikers en is er voor 10 miljard euro aan Tikkies betaald.

De betaalservice werd vijf jaar geleden door ABN Amro geïntroduceerd. Vanaf dat moment is de ontwikkeling van de betaal-app razendsnel gegaan. Binnen een jaar tijd waren er één miljoen gebruikers. In 2018 waren dit er al drie miljoen en deze maand is de grens van 7 miljoen gebruikers gepasseerd.

De app blijft razend populair. Deze maand laat zelfs de grootste piek ooit zien, laat ABN Amro weten: gemiddeld meer dan 370.000 betaalde Tikkies per dag. Moreno Kensmil van Tikkie: “We zochten ruim vijf jaar geleden naar een manier om het betalen tussen mensen onderling gemakkelijker én leuker te maken. Dat werd een steeds groter probleem, omdat steeds minder mensen cash op zak hadden of hun IBAN uit het hoofd wisten. Het gemak en de fun van Tikkie bleken een instant succes. Tikkie staat inmiddels zelfs als zelfstandig naamwoord in de Dikke van Dale. Inmiddels is er in totaal 10 miljard euro via Tikkie verrekend.”

Heropening terras zorgde voor recordaantal Tikkies

Steeds vaker worden er records gebroken worden. Vooral omdat het aantal gebruikers van Tikkie blijft toenemen. Absoluut record aantal Tikkies op dit moment was op de dag dat de terrassen weer opengingen in april, er werden toen 416.000 Tikkies verwerkt. Enkele andere opvallende Tikkie feiten, die ABN Amro deelt:

- De terugbetaalsnelheid via Tikkie is groot: 90% betaalt binnen een dag, 65% binnen het uur en 37% zelfs binnen 5 minuten.

- Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is €37,70.

- De dag waarop de meeste Tikkies verstuurd en betaald worden is vrijdag

- De top 5 Tikkie omschrijvingen zijn horeca gerelateerd, zoals ‘eten’ of ‘lunch’. Of hebben te maken met het geven van cadeaus.

- Sinds 2020 worden er per maand gemiddeld meer dan 250.000 Tikkies per dag verstuurd. Vanaf april is dit gegroeid naar gemiddeld meer dan 300.000 Tikkies per dag

Tikkie voor de zakelijke markt

Tikkie startte als betaalapp voor consumenten, maar is sinds september 2018 ook beschikbaar voor de zakelijke markt. En wat blijkt? Met Tikkie worden rekening veel sneller betaald. Inmiddels zijn er 14.000 zakelijke gebruikers geregistreerd, zowel grote bedrijven als kleine.

In juni 2020 werd Tikkie Terug geïntroduceerd: een cashback functionaliteit waarmee gebruikers via de app gemakkelijk hun geld terug kunnen krijgen bij aankoop van een product. ‘Geld terug acties’ waren omslachtig en ouderwets, waarbij mensen bijvoorbeeld bonnen moesten insturen. Nu kan dit via de app en staat het geld binnen vijf seconden op de rekening. Om dat te illustreren en de eigen verjaardag te vieren geeft Tikkie een chocoladereep van Verkade cadeau. Elke Tikkie gebruiker kan vanaf vandaag twee weken lang een gratis Verkade chocoladereep (100-111 gram) krijgen door gebruik te maken van Tikkie Terug. Wie de reep koopt bij Albert Heijn, Jumbo of Shell kan via de Tikkie app binnen 5 seconden het geld terugkrijgen door de kassabon te scannen.

Tikkie Check voor de horeca

Na Tikkie Terug kwam de horecapropositie Tikkie Check in augustus 2020 beschikbaar. Hiermee kunnen mensen aan tafel betalen via een QR-code. Ook hier is het doel om betalen te vergemakkelijken. Het is handig voor zowel de gasten, die niet meer hoeven te wachten op hun rekening, als de horecaondernemers zelf. Het scheelt hen tijd en een bijkomend voordeel is dat het voor de bediening makkelijker is om afstand van elkaar te houden.

Bron: ABN Amro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Artiesten vieren heropening horeca met variant op Hazes-lied

Actie – De artiesten Diggy Dex, Nick Schilder en Roel van Velzen vieren met een nieuwe uitvoering van de Hazes-hit ‘Het Laatste Rondje’ de heropening horeca. In de nieuwe versie draait het niet om de laatste minuten waarin een café open is, maar juist om de eerste minuten dat deze weer opengaat.

Lees bericht

OMT adviseert heropening horeca met sluiting om 20.00 uur

Advies - Het Outbreak Management Team (OMT) heeft geadviseerd de horeca- en cultuursector te openen tot 20.00 uur. Het adviesteam acht het op basis van de huidige besmettingscijfers en redelijk stabiele ziekenhuisopnames het verantwoord een aantal maatregelen te versoepelen en de horeca te heropenen tot 20.00 uur.

Lees bericht

Studenten organiseren Colourfull Lunch voor de horeca

Actie – Studenten van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland hebben met een lunch aandacht gevraagd voor de problemen in de horeca. Met de Colourfull Lunch wilden zij de aandacht vestigen op het werken in de horeca in het algemeen en het tekort aan personeel en de horeca-opleidingen in het bijzonder.

Lees bericht


KHN wil deze week duidelijkheid heropening horeca

Heropening - Nu er steeds meer geluiden komen vanuit gemeenten en maatschappij over de mogelijkheden de horeca te heropenen, roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het kabinet op om nog deze week de horecasector duidelijkheid te geven over heropening.

Lees bericht

Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen

Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid