AH to go meest populaire shop onderweg

Onderzoek - Meer dan vier op de tien consumenten (43%) die weleens onderweg eten en drinken kopen doen dit bij AH to go. Hiermee is het gemaksconcept de meest bezochte on the move shop. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een online onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
AH to go is verreweg de meest populairste winkel om onderweg eten en drinken te kopen. De top 5 uit het Miltscope-onderzoek bestaat verder uit de Kiosk op treinstations (32%), wegrestaurants (27%), shops op tankstations (25%) en De Broodzaak (19%). Spar city /express (5%), Jumbo City (4%) en Coop Vandaag (2%) volgen op ruime afstand.
Vooral jongeren
Vooral jongeren blijken te komen bij gemakswinkels. Het gaat dat om de leeftijdsgroep 18- tot 34-jarigen. Die groep koopt vooral bij AH to go, de Kiosk en De Broodzaak. Bij de wegrestaurants is dat juist het tegenovergestelde. Ook op basis van geslacht zijn er verschillen bij AH to go en wegrestaurants. Vrouwen (47%) consumeren vaker bij de AH to go, terwijl mannen (30%) dit weer vaker doen bij wegrestaurants.
Lunchen en snacken populairst
De on the move shops worden meestal bezocht voor de lunch of om te snacken. Zo bezoekt één op de drie AH to go voor de lunch (35%) en bijna de helft om te snacken (47%). De Kiosk (62%) en de shop op tankstations (56%) worden vooral bezocht voor de snacks. De Julia’s op treinstations (55%) en de wegrestaurants (47%) worden daarentegen vooral gebruikt voor het avondeten. De Broodzaak wordt vooral gebruikt voor de lunch (53%) en het ontbijt (15%).
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Studentenformule SPAR university bestaat 10 jaar
Formulenieuws - SPAR university, het studentenformat van SPAR, bestaat 10 jaar. De eerste winkel opende in 2013 op de Vrije Universiteit te Amsterdam. Een winkelformule specifiek gericht op studenten is uniek.
Lees berichtSPAR start met retail media
Formulenieuws - SPAR introduceert SPAR media, een veelzijdig netwerk dat leveranciers, en ook niet-leveranciers, de kans biedt om te adverteren in alle SPAR-winkels en op spar.nl. Het netwerk bestaat uit diverse advertentiemogelijkheden, waaronder digitale schermen in winkels, online bannering, e-mails en extended reach.
Lees berichtVeiling tankstations brengt bijna 300 miljoen euro op
Petrol – Woensdag werden de huurrechten van 27 tankstationlocaties langs de Nederlandse rijkswegen geveild door de overheid. De huurrechten werden voor bijna 300 miljoen geveild (289.198.501 euro). Zes locaties veranderden van eigenaar. Zeventien locaties werden voor het eerst geveild en tien locaties zijn al eens eerder geveild (of vallen niet onder de overgangsbepalingen van de Wet). De overheid zelf hield aan de veiling 117,8 miljoen...
Lees berichtVoortaan boodschappen doen bij Spar met Uber Eats
Formulenieuws - Spar Nederland en Uber Eats gaan samenwerken. Vanaf woensdag kunnen klanten via de Uber Eats app hun dagelijkse boodschappen en gemaksproducten bestellen bij 20 Spar winkels verspreid door Nederland. Gebruikers van de app kunnen bij deze winkels kiezen uit meer dan 900 artikelen, waaronder ook foodservice producten. Het aantal producten en winkels wordt in de komende weken verder uitgebreid.
Lees berichtGemaQ bundelt krachten met Menuez-platform
Petrol – Coöperatieve retail-inkooporganisatie GemaQ heeft per juni 2023 alle gepersonaliseerde, standaard communicatie- en marketingmiddelen bij Menuez International ondergebracht. De samenwerking moet de meer dan 200 petrol- en retailondernemers bij GemaQ ondersteunen bij het vergroten van hun zichtbaarheid en de verkoop van het assortiment.
Lees berichtTweede SPAR Foodclub met The Tosti Club geopend
Formulenieuws – SPAR heeft in Tilburg de tweede locatie geopend van de gemaksformule SPAR Foodclub met The Tosti Club. In SPAR Zorgvlied ligt de nadruk nog meer op foodservice en assortiment en diensten die aan de horeca verwant zijn.
Lees bericht