AH to go meest populaire shop onderweg

Onderzoek - Meer dan vier op de tien consumenten (43%) die weleens onderweg eten en drinken kopen doen dit bij AH to go. Hiermee is het gemaksconcept de meest bezochte on the move shop. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een online onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
AH to go is verreweg de meest populairste winkel om onderweg eten en drinken te kopen. De top 5 uit het Miltscope-onderzoek bestaat verder uit de Kiosk op treinstations (32%), wegrestaurants (27%), shops op tankstations (25%) en De Broodzaak (19%). Spar city /express (5%), Jumbo City (4%) en Coop Vandaag (2%) volgen op ruime afstand.
Vooral jongeren
Vooral jongeren blijken te komen bij gemakswinkels. Het gaat dat om de leeftijdsgroep 18- tot 34-jarigen. Die groep koopt vooral bij AH to go, de Kiosk en De Broodzaak. Bij de wegrestaurants is dat juist het tegenovergestelde. Ook op basis van geslacht zijn er verschillen bij AH to go en wegrestaurants. Vrouwen (47%) consumeren vaker bij de AH to go, terwijl mannen (30%) dit weer vaker doen bij wegrestaurants.
Lunchen en snacken populairst
De on the move shops worden meestal bezocht voor de lunch of om te snacken. Zo bezoekt één op de drie AH to go voor de lunch (35%) en bijna de helft om te snacken (47%). De Kiosk (62%) en de shop op tankstations (56%) worden vooral bezocht voor de snacks. De Julia’s op treinstations (55%) en de wegrestaurants (47%) worden daarentegen vooral gebruikt voor het avondeten. De Broodzaak wordt vooral gebruikt voor de lunch (53%) en het ontbijt (15%).
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Couche-Tard wil Nederlandse TotalEnergies-stations overnemen
Petrol – De Canadese convenience store operator Alimentation Couche-Tard is met de Franse energiemaatschappij TotalEnergies in gesprek om de tankstationlocaties in Nederland en Duitsland over te nemen. Het zou om een bedrag gaan 3,3 miljard US-dollar (3,1 miljard euro).
Lees berichtNS wil in Week zonder Vlees reiziger verleiden tot meer vegan
Actie – NS ziet de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel, die van 6 tot en met 12 maart, wordt gehouden, als goede aanleiding om meer reizigers te verleiden tot het consumeren van vega en vegan. Samen met 25 van de 45 AH to Go-winkels op het station gaat de NS met de eigen formules Julia’s, StationsHuiskamer en Kiosk een aantal vegetarisch en vegan producten...
Lees berichtColruyt introduceert Spar For You gericht op B2B-klanten
Buitenland – De Belgische Colruyt Group introduceert ‘Spar For You’, een nieuw foodserviceconcept gericht op de B2B-klanten van de retailgroep. Het gaat om een 24/7 cateringconcept dat volgens de retailorganisatie past bij de tegenwoordige manier van consumeren binnen een bedrijf met uitdagingen, zoals flexibel werken, werken in shiften en de ‘on-the-go’ consumptie.
Lees berichtBP en AH openen honderdste gezamenlijke locatie
Petrol - BP en Albert Heijn openen vandaag bij tankstation De Kooi in Alkmaar aan de A9 het honderdste tankstation met een AH to go. De uitrol van Albert Heijn to go op BP-tankstations in Nederland startte in september 2021 bij BP Vliete aan de A58 bij Krabbendijke (Zeeland), nu anderhalf jaar later staat de teller op honderd vestigingen.
Lees berichtTango ziet kansen voor het onbemande GO Shop By Tango
Petrol – Tango wil het onbemande GO Shop By Tango grootschalig uitrollen. De eerste vestiging van de selfservice kiosk, die 24/7 toegankelijk is en de consument een assortiment van eet- en drinkwaren biedt, is geopend in Den Haag. Deze week opent een tweede locatie in Schiedam.
Lees berichtZuivelhoeve overall-winnaar bij Foodservice Awards
Verkiezing - De winnaars van de Foodservice Awards zijn dinsdag bekend gemaakt op de Horecava. De vijfde editie werd voor de tweede keer op rij overall gewonnen door Zuivelhoeve. Anne & Max, Eazie en AH to Go konden ook een prijs mee naar huis nemen.
Lees bericht