Branche stevent af op koude sanering'


Grossiers - De totale inkoopwaarde van het foodservicekanaal is in 2013 met maar liefst 5% gedaald. Hierdoor is het gevecht van grossiers om de klant verhevigd, met margederving en omzetschommelingen als gevolg. “Waar ratio nodig is, voert emotie de boventoon in deze markt.” Dit stelt onderzoeksbureau Foodstep in het jaarboek Foodservice Essentials dat medio december is verschenen. Bij de grossiers blijven volumes, omzetten en marges onder druk staan. De prijs is leidend. Daardoor staan de kleinere grossiers met de rug tegen de muur en dalen ze in omzet met maar liefst 35% ten opzichte van 2012, zo meldt Foodstep in het jaarboek. Alleen specialisatie en ultieme service kan (een deel van) die grossiers volgens het onderzoeksbureau redden. De kleinere grossiers moeten vooral met kleinere innovatieve leveranciers samenwerken en accepteren dat ze met de grote merken niet kunnen scoren. Schaalgrootte Hoewel de grote grossiers makkelijker overeind blijven, zij profiteren van hun schaalgrootte, groeien ook hier de bomen niet tot in de hemel. Ze vechten om elkaars klanten met margederving en omzetschommelingen als gevolg, zo stelt Foodstep. “Bij veel familiebedrijven staat het water aan de lippen. Zij zetten hun veel onverkoopbare bedrijven en panden noodgedwongen voort en teren in op hun vermogen. Uitzonderingen zijn de échte specialisten die zich weten te onderscheiden. Consolidatie binnen de horecagroothandel blijft uit, ondanks een enkele overname. De branche stevent af op een koude sanering.”   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid