Campagne moet consument bewust maken van hergebruik frituurvet


Industrie - Het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) en Stichting RIONED gaan de consument bewust maken van het hergebruik van frituurolie en starten de campagne ‘Vet, Recycle Het’. De 5 miljoen liter frituurvet waarin thuis ieder jaar tientallen miljoenen oliebollen worden gebakken, levert voldoende biobrandstof op om met een auto ruim 1.000 keer de wereld rond te rijden. Tijdens de laatste dagen van het jaar wordt 20 procent van het frituurvet gebruikt. De samenwerking tussen beide partijen is een logische, omdat nu veel frituurolie door het riool wordt gespoeld. Stichting RIONED is het kenniscentrum voor riolering en stedelijk waterbeheer in Nederland en koepel van gemeenten, waterschappen en rioleringsbedrijven. Nederland telt 3.000 inzamelpunten voor gebruikt vet. Hiervan wordt vervolgens biodiesel gemaakt. Het inleveren van vet kan een lucratieve manier zijn voor sportverenigingen of andere instanties om de clubkas te spekken. Voor iedere volle container ontvangt de club enkele tientallen euro´s. In totaal kan er jaarlijks voor zo’n 1,5 miljoen euro ingezameld worden als al het gebruikte oliebollenvet ingeleverd zou worden. De campagne 'Vet, Recycle Het' maakt consumenten bewust van het nut en de noodzaak om oud vet in te leveren en stimuleert hen oud vet daadwerkelijk in te leveren. Bron: MVO/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid