Food&i zet catering in als strategie
_1080_720_90.jpg)
Catering - Vier jaar na de oprichting presenteert bedrijfscateraar Food&i een hernieuwde koers die catering niet inzet als service, maar als strategie. Food&i, onderdeel van facilitaire dienstverlener Facilicom Group, speelt daarmee meer in op de groeiende behoefte aan duurzaamheid, gemak en beleving op de werkvloer.
Food&i wil niet alleen mensen een reden geven om naar kantoor te komen, maar ook een bijdrage leveren aan de vitaliteit van mensen. Dat doet het bedrijf al sinds de oprichting in coronajaar 2020. De cateraar zette toen niet in op een traditioneel bedrijfsrestaurant, maar wilde een centrale ontmoetingsplek creëren die mensen samenbrengt, met eten als sociaal bindmiddel. Frank Wubben, algemeen directeur van Food&: “De coronapandemie gaf ons de kans om direct in te spelen op het nieuwe werken”.
Nieuwe oplossingen
Food&i werkt met slimme digitale oplossingen zoals de Smart Fridge, aandacht voor plantaardig en het tegengaan van voedselverspilling voor luchtvaartmaatschappijen, banken en energiebedrijven, maar de cateraar ziet dat de vraag verandert. “Opdrachtgevers vragen meer dan ooit om ontzorging,” aldus Wubben. “Niet alleen in uitvoering, maar ook op het gebied van duurzaamheid en rapportage.” Food&i biedt inzicht via een datagedreven dashboard dat onder andere circulaire prestaties en de verhouding tussen plantaardige en dierlijke ingrediënten toont. Daarmee kunnen zowel Food&i als de klant sturen op duurzame impact.
Leeftijdscan
Om het assortiment optimaal te laten aansluiten bij de wensen van gebruikers van een pand, heeft Food&i – in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse – de ‘leefstijlscan’ ontwikkeld. “Daarmee achterhalen we de drijfveren van de gebruikers van een pand”, licht Wubben toe. “Niet iedereen denkt en eet hetzelfde; per generatie en achtergrond is dat verschillend.
Haalbare stappen
Catering van Food&i moet bijdragen aan de vitaliteit van mensen met een uitgebalanceerd menu. De cateraar kiest daarbij bewust voor stapsgewijze impact: geen radicale omslag, maar haalbare stappen. “Catering is geen bijzaak meer,” volgens Wubben. “Het is een strategisch instrument om welzijn, cultuur en duurzaamheid binnen organisaties te versterken”.
Bron: Food&i/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albron en Hutten presenteren nieuwe moederorganisatie: Hai
Catering – De fusie tussen foodservicebedrijven Albron en Hutten krijgt een nieuwe naam: Hai. De naam staat voor Hutten Albron Impactmakers. Met Hai willen beide partijen hun gezamenlijke ambitie kracht bijzetten: het vergroten van maatschappelijke impact via eten, drinken en gastvrijheid.
Lees berichtJeremy Vermolen lanceert gezonde Vita Pizza voor jongeren
Catering – TV-kok Jeremy Vermolen en zijn zus, mediaondernemer Ellemieke Vermolen, introduceren de Vita Pizza: een volwaardige, gezonde pizzavariant die speciaal ontwikkeld is voor jongeren. In samenwerking met Innergy Catering, meesterbakker Patrick van der Meer (Uljee) en wetenschappers van Wageningen Universiteit is een product ontwikkeld dat smaakt als een traditionele pizza, maar voldoet aan alle richtlijnen voor een gezonde schoolkantine.
Lees berichtHutten en TrendingTea samen in ‘eerlijke thee’
Samenwerking – Hutten gaat een landelijke samenwerking aan met TrendingTea, leverancier van duurzame en volledig transparante thee. De komende jaren zullen honderden Hutten-locaties overstappen op eerlijke thee: losse thee voor horeca en duurzame piramidezakjes voor bedrijfscatering.
Lees berichtNegen gedetineerden PI Dordrecht starten met opleiding koksvak
Opleiding - Negen gedetineerden van de Penitentiaire Inrichting Dordrecht zijn op 8 mei gestart met een unieke Basic Skills training, gericht op de basisvaardigheden in het koksvak. Deze training is een initiatief van Mark Hufken, Operationeel manager bij Vitam, en wordt uitgevoerd door de Horeca Academie.
Lees berichtJHB Group benoemt Marlijn van Straaten als nieuwe CEO Vitam
Benoeming – JHB Group, eigenaar van cateraar Vitam, heeft Marlijn van Straaten per 1 juli benoemd in de functie van Chief Executive Officer (CEO) van Vitam. Van Straaten is geen onbekende in de foodservicesector.
Lees berichtNieuwe koers La Place gericht op jongeren en duurzaamheid
Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe koers ingezet. Die nieuwe koers is gericht op een jongere doelgroep, maar kent ook ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo wil het bedrijf tot 2027 50% minder voedselverspilling en 80% plant-based ingrediënten realiseren.
Lees bericht