Foodmerken nauwelijks actief op twitter


Onderzoek - Relatief weinig foodmerken zijn zelf actief op Twitter. Merken die wel actief zijn gebruiken Twitter vooral om nieuwe producten en campagnes te promoten, maar ook het aanhalen van speciale dagen of het weekend is  populair. Dit blijkt uit een onderzoek van Porter Novelli en Clipit naar de twitteractiviteit van 55 grote Nederlandse fodmerken. Ben&Jerry’s, Coca-Cola en RedBull vormen de top drie van meest besproken foodmerken op Twitter. Zij zorgen samen voor bijna de helft (45%) van alle berichten die over of door de 55 onderzochte foodmerken worden getweet. Ben&Jerry’s, 34.700 volgers, steekt met kop en schouders boven de rest uit. Als het gaat om engagement onder volgers is een ander beeld te zien. Heinz doet het hier goed, want ondanks de weinig uitgezonden tweets wordt er naar verhouding vaak (positief) over het merk gepraat. RedBull en Doritos volgen Heinz op de voet. De grote aantallen reacties die Heinz los maakt bij haar volgers is voor een groot deel toe te wijden aan het delen van een tweet van zanger Ed Sheeran over het belang van ketchup in restaurants. Deze retweet van Heinz op 26 maart jl. veroorzaakte alleen al 192 retweets en 127 favorites. Van de totale buzz rond RedBull (1.802) komt  10% van het merk zelf. Bij veel merken ligt dit percentage hoger. En met 117 tweets rond Red Bull veroorzaakt het merk bijvoorbeeld 376 retweets. De Twitter-accounts van foodmerken worden naast het creëren van aandacht voor winacties voor een groot deel gebruikt om nieuwe producten en campagnes te promoten. Daarnaast wordt er  veel getweet over inhakers op speciale dagen. Zo slaat nauwelijks een merk  de kans af om haar volgers bijvoorbeeld een ‘Vrolijk Pasen’ of wekelijks een ‘Fijn weekend’ te wensen. Bron: Porter Novelli

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid