Foodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt


Analyse - De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.

De groothandel voor foodbedrijven heeft na de lockdowns voor de horeca een sterke inhaalslag gemaakt, weet ING. Sinds het tweede kwartaal van 2021 wordt een gemiddelde omzetgroei van 12,5 procent jaar-op-jaar geboekt. Vanwege de doorberekening van de kosten, die sinds de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis sterk zijn opgelopen in de voedingsindustrie, liep de omzetgroei in 2022 zelfs op naar 15 procent. De volumeontwikkeling was en is echter minder florissant. “De afzet richting horeca en foodservice maakte weliswaar een inhaalslag, maar de afzet naar supermarkten en voedingsspeciaalzaken krimpt al ruim een jaar”, aldus Henk van den Brink van ING.

Foodservice groothandel

De jaaromzet van foodservice groothandels is gemiddeld 7 miljard euro. In 2020 en 2021 lag dit lager vanwege regelmatig gesloten restaurants, lege winkelstraten en geschrapte evenementen. In 2022 werd volgens de ING-onderzoekers stapje voor stapje de samenleving geopend en in de zomer werd er weer volop uitgegaan en gefeest. “Ook het aantal binnen- en buitenlandse toeristen is weer terug op de pre-corona niveaus. Mede dankzij de noodzakelijk geworden prijsverhogingen voor eten en drinken werden daardoor de pre-corona omzetniveaus al snel weer bereikt. Tegenvaller voor het foodservice segment en het out-of-homekanaal is dat veel kantoren niet meer de oude bezettingsgraden halen. De hoge omzetgroei in 2022 zal in 2023 een forse stap terug moeten doen, maar zal dankzij prijsverhogingen positief blijven”, voorspelt Van den Brink.

Stap terug

Nu de economie in een milde recessie is beland en consumenten selectiever worden in hun uitgavenpatroon, zal in 2023 met een volumedaling rekening moeten worden gehouden. Van den Brink: “De prijzen lopen wel verder op, waardoor toch een omzetgroei van gemiddeld 4 procent ten opzichte van 2022 in het verschiet ligt. De druk op de koopkracht van consumenten, zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. De groothandel zal wel margedruk ervaren vanwege aanhoudend hoge kosten voor onder meer energie, personeel en logistiek.”

Bron: ING/@Fooodclicks

De afzet richting horeca en foodservice maakte na lockdowns een inhaalslag.

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws

Horeca gaat speeddaten met talenten

Horeca – Horecabedrijven gaan woensdag speeddaten met talenten. Vanwege het enorme aantal horecavacatures in Utrecht is het voor leerbedrijven van belang zichzelf op de juiste wijze in de kijker te spelen. En dat is precies wat de vertegenwoordigers van ruim 70 horecabedrijven uit de regio Utrecht aanstaande woensdag tijdens de jaarlijkse speeddate op het Horeca & Toerisme College in Nieuwegein zullen proberen

Lees bericht



11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen

Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...

Lees bericht



De Werf Beste Leerbedrijf en Mark Benneker Beste Leermeester

Verkiezing - Restaurant De Werf uit Veere is uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2022/2023. Op de tweede plaats staat ’t Voorhuys in Emmeloord, gevolgd door De Hof in Renswoude. Mark Benneker van ’t Kruisselt in De Lutte kreeg de titel Beste Leermeester Horeca 2022/2023 uitgereikt.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid