‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’
_1080_720_90.jpg)
Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.
De coronaperiode heeft nogal wat teweeg gebracht bij de horecabedrijven. Nu na de versoepeling van de maatregelen per 1 juni bijna alle restaurants hun deuren weer hebben geopend, is de balans na drie maanden op te maken. Naast de omzetdaling en de activiteiten in afhalen en bezorging blijkt ook dat 33 procent van de restaurants minder gerechten op de kaart hebben staan. Ook blijkt dat na de opening op 1 juni restaurants gemiddeld 52% verlies aan capaciteit hebben. Verder blijkt facebook het meest gebruikte communicatiemiddel te zijn geweest voor de restaurants om hun gasten op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen binnen het bedrijf.
Handhaving
Uit de resultaten blijkt ook dat een groot deel van de gasten zich niet houdt aan de 1,5-meter regels, waardoor restaurantpersoneel constant als politieagent moet optreden. Dat het noodzakelijk is dat gasten er op gewezen worden dit wel te doen, blijkt ook uit het feit dat 25% van de restaurants al is gecontroleerd door handhaving. Het risico van boetes is dus groot. Maar het feit dat de regel niet wordt nagekomen, zorgt er ook voor dat mensen nog wegblijven van het terras. Degenen die wel komen besteden daarentegen meer.
Spannend
Ondanks het forse gemiddelde omzetverlies van meer dan 260.000 euro geeft 70% van de restaurantbeslissers aan dat zij er in 2021 nog wel zijn. Slechts 6% verwacht het niet te gaan redden dit jaar. Maar voor 24% van de restaurants wordt 2020 nog wel een spannend jaar. Vooral de 1,5 meter afstand wordt gezien als zware belemmering in de omzetontwikkeling. Als die voorlopig nog blijft gelden, denken de ondervraagde restauranthouden het gemiddeld nog 3,5 maand vol te kunnen blijven houden.
Afhalen
Restaurants die gestart zijn met afhalen als optie om het verlies aan horeca-inkomsten op te vangen, zijn wisselend over de ervaringen hiermee. Van de restaurants die met afhalen zijn gestart geeft 57% (27% van de totale restaurants) aan dit te blijven doen, omdat er veel vraag naar blijft vanuit gasten. Enerzijds zijn gasten het nu gewend en anderzijds zijn sommige gasten nog terughoudend om in het restaurant plaats te nemen. 30% (14% van de totale restaurants) verwacht echter in de toekomst te stoppen met het aanbieden van afhalen. Zij zien de vraag afnemen of kunnen de activiteiten niet combineren met het huidige personeel als het restaurant weer volledig draait. 13% (6% van de totale restaurants) was al eerder met afhalen gestopt, omdat het niet te combineren was met de dagelijkse gang van zaken of omdat er te weinig vraag naar was.
Prijzen
De beperkingen dat er minder mensen binnen kunnen verblijven als gevolg van de 1,5 meter afstand en dat er ook in de keuken restricties zijn, heeft tot gevolg gehad dat met name het werkproces in de keuken een andere invulling heeft gekregen. Dat heeft ook geleid tot een beperktere menukaart. 33% van de restaurants heeft gekozen voor minder gerechten op het menu. Sommige bedrijven hebben er voor gekozen de prijzen te verhogen. 18% van de restaurants deden de prijzen van de dranken omhoog en 11% de prijzen van het eten om het restaurant rendabel te kunnen houden.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees berichtHead of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees bericht