‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’
Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.
De coronaperiode heeft nogal wat teweeg gebracht bij de horecabedrijven. Nu na de versoepeling van de maatregelen per 1 juni bijna alle restaurants hun deuren weer hebben geopend, is de balans na drie maanden op te maken. Naast de omzetdaling en de activiteiten in afhalen en bezorging blijkt ook dat 33 procent van de restaurants minder gerechten op de kaart hebben staan. Ook blijkt dat na de opening op 1 juni restaurants gemiddeld 52% verlies aan capaciteit hebben. Verder blijkt facebook het meest gebruikte communicatiemiddel te zijn geweest voor de restaurants om hun gasten op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen binnen het bedrijf.
Handhaving
Uit de resultaten blijkt ook dat een groot deel van de gasten zich niet houdt aan de 1,5-meter regels, waardoor restaurantpersoneel constant als politieagent moet optreden. Dat het noodzakelijk is dat gasten er op gewezen worden dit wel te doen, blijkt ook uit het feit dat 25% van de restaurants al is gecontroleerd door handhaving. Het risico van boetes is dus groot. Maar het feit dat de regel niet wordt nagekomen, zorgt er ook voor dat mensen nog wegblijven van het terras. Degenen die wel komen besteden daarentegen meer.
Spannend
Ondanks het forse gemiddelde omzetverlies van meer dan 260.000 euro geeft 70% van de restaurantbeslissers aan dat zij er in 2021 nog wel zijn. Slechts 6% verwacht het niet te gaan redden dit jaar. Maar voor 24% van de restaurants wordt 2020 nog wel een spannend jaar. Vooral de 1,5 meter afstand wordt gezien als zware belemmering in de omzetontwikkeling. Als die voorlopig nog blijft gelden, denken de ondervraagde restauranthouden het gemiddeld nog 3,5 maand vol te kunnen blijven houden.
Afhalen
Restaurants die gestart zijn met afhalen als optie om het verlies aan horeca-inkomsten op te vangen, zijn wisselend over de ervaringen hiermee. Van de restaurants die met afhalen zijn gestart geeft 57% (27% van de totale restaurants) aan dit te blijven doen, omdat er veel vraag naar blijft vanuit gasten. Enerzijds zijn gasten het nu gewend en anderzijds zijn sommige gasten nog terughoudend om in het restaurant plaats te nemen. 30% (14% van de totale restaurants) verwacht echter in de toekomst te stoppen met het aanbieden van afhalen. Zij zien de vraag afnemen of kunnen de activiteiten niet combineren met het huidige personeel als het restaurant weer volledig draait. 13% (6% van de totale restaurants) was al eerder met afhalen gestopt, omdat het niet te combineren was met de dagelijkse gang van zaken of omdat er te weinig vraag naar was.
Prijzen
De beperkingen dat er minder mensen binnen kunnen verblijven als gevolg van de 1,5 meter afstand en dat er ook in de keuken restricties zijn, heeft tot gevolg gehad dat met name het werkproces in de keuken een andere invulling heeft gekregen. Dat heeft ook geleid tot een beperktere menukaart. 33% van de restaurants heeft gekozen voor minder gerechten op het menu. Sommige bedrijven hebben er voor gekozen de prijzen te verhogen. 18% van de restaurants deden de prijzen van de dranken omhoog en 11% de prijzen van het eten om het restaurant rendabel te kunnen houden.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtFoodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen
Analyse - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees berichtMcCrispy Old Amsterdam en Chicken Sensation keren terug bij McDonald’s
Formulenieuws – McDonald's en Old Amsterdam laten weten terug te komen met de McCrispy Old. De kipburger zal verkrijgbaar zijn in alle McDonald's restaurants. Eerder was de introductie van de kipburger een groot succes. Ook de Chicken Sensation keert terug bij de restaurantformule.
Lees bericht