Grolsch komt met kartonnen blikverpakking voor de sixpack
Verpakking - Koninklijke Grolsch gaat de blikfolies voor sixpack vervangen door de kartonnen TopClip-verpakking. De bierbrouwer bespaart hiermee ruim 100.000 kg plastic per jaar.
Een besparing aan plastic die overeenkomt met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen. Bovendien zorgt de omschakeling voor een CO2-reductie van 36% ten opzichte van nieuwe plastic folie en 16% ten opzichte van recyclede plastic folie. ‘De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking,” aldus Ard Bossema van Grolsch. Volgens de Marketing & Strategy Directeur is Grolsch de eerste brouwer in Nederland die deze verpakking introduceert en daarmee de consument de kans geeft een duurzame keuze te maken.
Draagkarton
Als vervanger voor de folie die nu om de blikken zit zijn meerdere alternatieven door Grolsch onderzocht, maar TopClip kwam daaruit als beste naar voren. Ook omdat in tegenstelling tot veel andere kartonnen blikverpakkingen die nu op de markt komen er geen lijm wordt gebruikt. De TopClip is gemaakt van FSC gecertificeerd golfkarton. De TopClip is technisch ontwikkeld en gepatenteerd door verpakkingsbedrijf Smurfit Kappa.
De nieuwe verpakkingen werden in 2020 al op kleine schaal geïntroduceerd en getest bij 18 geselecteerde PLUS Supermarkten. Op basis van deze testperiode heeft Grolsch samen met haar partners de verpakking verder geoptimaliseerd. De eerste verpakkingen stromen vanaf deze week in op de winkelvloer, waarbij het als eerste de beurt is aan de Herfstbok blikken. In de komende maanden worden alle (plastic) blik verpakkingen gefaseerd vervangen door de nieuwe kartonnen verpakking.
Bron: Grolsch/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Heineken hoofdsponsor van Amsterdam jubileumjaar
Sponsoring – De Amsterdamse bierbrouwer Heineken wordt officieel hoofdsponsor van het Amsterdam 750 jubileumjaar. Om de samenwerking te vieren, hieven burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en Heineken CEO Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van de bierbrouwer aan het Tweede Weteringplantsoen in Amsterdam het glas.
Lees berichtSamenwerking Peroni Nastro Azzurro 0.0% met Ferrari
Bier - Peroni Nastro Azzurro 0.0%, het premium Italiaanse biermerk van Asahi Europe & International, waartoe ook Grolsch behoort, heeft een nieuwe wereldwijde samenwerking met Ferrari aangekondigd.
Lees berichtHeineken bedankt horecabedrijven met ‘Thankswagen’
Actie – Deze week verraste Heineken enkele horecaondernemers met een speciale ‘Thankswagen’. De wagen was voorzien van de naam van de ondernemer en was een bedankje van de bierbrouwer voor het die gebruik maken van de online bestelplatformen.
Lees berichtDesperados voortaan in transparante hervulbare fles
Introductie – Bierbrouwer Heineken stapt ook met Desperados over op een hervulbare fles. Het is het achtste biermerk van Heineken Nederland dat overgaat op hervulbare flessen in de horeca en retail.
Lees berichtEmily Pittman nieuwe Managing Director Grolsch
Benoeming - Emily Pittman wordt de nieuwe Managing Director bij Koninklijke Grolsch. Zij neemt het stokje over van Petra Maricova (Finance Director), die de afgelopen maanden als interim Managing Director fungeerde na het vertrek van Andrei Haret, zo laat de bierbrouwer weten.
Lees berichtGrolsch introduceert de ‘niet-zo-nieuwe’ duurzame krat
Introductie - Grolsch introduceert een nieuwe, duurzamere krat. De ‘niet-zo-nieuwe’ krat is voor 98 procent gemaakt van oude kratten.
Lees bericht