Grote bezorgdheid bij Makro-personeel over najaarsdrukte


Groothandel – Er is grote bezorgdheid onder het personeel van Makro of de groothandel de komende najaars- en kerstdrukte wel aankan. Door het saneren van afdeling Ontvangst Goederen en het wegbezuinigen van personeel in de groothandelsvestigingen zelf, is de overblijvende capaciteit onvoldoende om de werkdruk aan te kunnen, zo is de inschatting. Dit laten werknemers en ex-werknemers weten aan @FoodClicks. Volgens een reactie van Makro loopt het niet zo’n vaart en is het bedrijf al geruime tijd bezig met het vernieuwingstraject van de organisatie. Doel is de organisatie beter aan te laten sluiten op de wensen van de klant. Dit programma heet Klant Voorop! Makro neemt hierbij alle processen in de bedrijfsvoering onder de loep. Dit betekent dat functies veranderen, er nieuwe functies bijkomen en er functies zullen wegvallen. Omdat wij dit traject zeer zorgvuldig hebben voorbereid en uitvoeren, verwachten wij geen moeilijkheden in de voor ons belangrijke decembermaand.” Volgens medewerkers binnen Makro hebben bijna alle personeelsleden binnen de vestigingen van Makro de keus gekregen of een functie te kiezen die 2 loonschalen lager ligt, of te kiezen voor ontslag met een ontslagvergoeding volgens het sociaal plan. Het merendeel van de ervaren medewerkers heeft gekozen voor ontslag, zo laten de (ex-)medewerkers weten. De grootste groep medewerkers die vertrekt, bestaat uit mensen die tussen de 25 en 40 jaar werkzaam waren bij Makro. Het vertrek van de medewerkers zou ingaan op 1 oktober aanstaande. “Niemand binnen de vestigingen, heeft er vertrouwen in, met de najaarsdrukte in zicht, dat er nog een werkbare situatie is. De Ontvangst Goederen is weggesaneerd en in de winkel is er ook gesneden in het personeel, dus er lopen straks nog een paar man personeel van hot naar her te rennen. Die kunnen op zeker de sinterklaas en kerstdrukte niet aan,” zo laat een werknemer schriftelijk weten die meer dan 30 jaar werkzaam is geweest bij de groothandel. Volgens Makro is een groot deel van de medewerkers niet bij de reorganisatie betrokken. Het merendeel van de betrokken medewerkers is direct herplaatst in hun nieuwe functie. Alle medewerker die per 1 oktober een nieuwe functie hebben, worden hierin begeleid. Natuurlijk zal het de eerste weken wennen zijn, daar zijn we ons van bewust, maar we zorgen er voor dat we onze klanten in de decembermaand optimaal kunnen bedienen.” De groothandel heeft de laatste jaren tal van servicegerichte initiatieven genomen die meer gericht zijn op het ondersteunen van ondernemers, maar die extra dienstverlening heeft in omzettoename nog geen vruchten opgeleverd. De reorganisatie binnen Makro gaat naar verwachting enkele honderden banen kosten. Gemeld is dat er 5 tot 20 fte’s per vestiging moet worden ingekrompen. Makro Nederland heeft 17 vestigingen. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid