Horeca blijft plussen, zorgen bij catering


Marktcijfers - De omzet van eten en drinken buitenshuis heeft in periode 5 (20 april t/m 17 mei) een mooie groei laten zien ten opzichte van 2014: +5,8%. De stijging zit vooral in de horeca (+8%). De waarde in de catering van bedrijfsleven en zorginstellingen kende een daling (-4%). Dat meldt onderzoeksbureau Foodstep. Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor foodservice +1,2%. De horeca staat op +2,3%. Bij catering staat de meter op -3,2%. De horecagroei is een ruim herstel op de sterke daling van 4,6% in 2014. Vooral het droge weer in de afgelopen periode was de aanjager van de extra bestedingen, versterkt door een toenemend vertrouwen van de consument in de economie. Foodstep schrijft dat de 8% groei in horeca enigszins geflatteerd is door de vergelijking met de slechtste periode vorig jaar (-4,6%), maar voegt er aan toe dat er per saldo over twee jaar wel winst is geboekt. Verder laat het weten dat alle horecasectoren in 2015 het verlies van de omzetdaling van 2014 in dezelfde periode royaal goed maken. Zorgen blijven er bij eten en drinken op het werk. Door het ‘nieuwe werken’ is lunchen op het bedrijf niet meer vanzelfsprekend. Bovendien spelen horecaconcepten in de nabijheid van bedrijven in op de behoefte aan variatie van de lunch. De faciliteiten voor eten en drinken in bedrijven zagen ruim 5% waardedaling. Het feit dat zuivel en vleeswaren in inkoopprijs zijn gedaald, speelt evenees een rol in de waardedaling in catering. Bron: Foodstep

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid