Horeca heeft het jaar goed afgesloten


Cijfers - De horeca maakte eind 2015 een eindsprint in het eten en drinken buitenshuis (+10%). Het weer zat mee en het kerstaanbod paste beter in de wensen en het budget van de consument. Catering maakte in de slotweken (+2%) nog wat goed op de krimp in het eerdere deel van het jaar 2015. Dit blijkt uit de vierweekse Foodservice monitor van FSXS. De cijfers over periode 13 voor foodservice totaal geven ruim 8 procent groei aan ten opzichte van 2014p13. Over het gehele jaar 2015 komt de waarde van eten en drinken buitenshuis 1,5 procent hoger uit dan in 2014. In december 2015 profiteerde de horeca van het gunstige weer: geen sneeuw of kou zoals in 2014. Het was gemiddeld 10 graden Celsius tegenover gemiddeld 5 graden vorig jaar. Bovendien paste het kerstaanbod vanuit de eetgelegenheden dit jaar veel beter bij de smaak en het budget van de consument, zodat restaurants in december 2015 een goede inhaalslag in omzet doormaakten. Ook het nuttigen van een hapje en een drankje overdag tijdens de kerstinkopen was weer helemaal terug van weggeweest. Lunchrooms, cafetaria’s en horeca bij detailhandel stonden flink in de plus. Een korte vakantie in eigen land in december was eveneens in trek. Hotels en bungalowparken lieten een ruime groei in bestedingen zien ten opzichte van eind 2014. Bedrijfsrestaurant Catering realiseerde een bescheiden groei van 2 procent in december 2015. De bestedingen in bedrijfsrestaurants kenden net als de horeca een opleving aan het einde van het jaar. Enerzijds speelt hierin het aantal werkbare dagen een rol: kerst viel op een vrijdag en doorwerken was niets dan normaal. Maar de werkgevers leken op hun beurt bij kerstborrels en kerstlunches hun medewerkers extra te verwennen. De slotmaand geeft in de monitor ruim 6 procent hogere uitgaven aan eten en drinken bij bedrijven dan vorig jaar. Bij zorginstellingen waren de foodserviceuitgaven lager dan in 2014 door herstructureringen in de sector (-3 procent). De verschuiving in de ouderenzorg naar thuiszorg en inkoop van het retailkanaal zit niet in de metingen van de foodservicemonitor. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid