Inkoopprijs biertje verhoogd; KHN ziedend


(UPDATE) Biermarkt – “Gezonde bedrijfsvoering door ondernemers af te knijpen.” Het is de veelzeggende reactie van de directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Lodewijk van der Grinten, op de prijsverhoging die marktleider Heineken doorvoert. Heineken verhoogt deze maand zijn bierprijzen voor de horeca. Een vat van 50 liter wordt ruim 5 procent duurder. De prijs van een vat gaat van € 115,27 naar € 121,58. Vorig jaar verhoogde Heineken de prijzen ook al met 6 procent, toen vanwege de gestegen grondstofprijzen. Nu past de bierfabrikant naar eigen zeggen de prijs aan “om een gezonde bedrijfsvoering te continueren”. Andere bierbrouwers zullen Heineken snel volgen. Ervaring leert, zo stelt KHN, dat Grolsch en Inbev (van Hertog Jan en Dommelsch) ook snel met een prijsverhoging komen en Bavaria tijdens de zomer. Van der Grinten van KHN: “Maar voor ondernemers is het slikken of stikken. Gezonde bedrijfsvoering door ondernemers af te knijpen.” Bovendien is het groeiende prijsverschil tussen bier in de supermarkt en in het café volgens Van der Grinten niet meer uit te leggen aan de consument. Bier is volgens de KHN-voorman in de supermarkt een 'uitverkoopartikel' geworden, terwijl de cafébazen herhaaldelijk prijsverhogingen voor de kiezen krijgen. “Albert Heijn heeft nu een stuntaanbieding: 12 blikjes Heineken voor 5,94 euro. Dat betekent een korting van 43 procent en komt overeen met 1,50 euro per liter. De horeca moet bijna 2,5 keer zoveel betalen”, vertelt Van der Grinten.   Bron: FoodClicks/De Telegraaf

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid