KHN: horeca plust flink


Cijfers – Het is weer zover. Cijfers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), waarin de belangenvereniging het heeft over een omzetgroei in 2014 van 4,6 procent, liggen mijlenver uiteen met die van het Foodservice Instituut. Die kennisclub heeft het in de cijfers die deze ochtend bekend werden over een groei van een schamele 1 procent. Bij aanvang van Horecava geeft KHN altijd een update van de horecabranche in 2015. “Er is sprake van licht herstel in de branche en het vertrouwen van horecaondernemers neemt toe”, aldus KHN. De ruim 44.000 horecavestigingen zetten in 2014 in totaal 13,8 miljard euro om. Een groei van 4,6 procent ten opzichte van 2013. Cijfers van het FSIN laten echter een groei van 1 procent zien. Waar de beide clubs het wel over eens zijn is dat er voorzichtig kan worden gedacht aan betere tijden. Ook innovatie en klantgerichtheid is volgens beide partijen de reden van het herstel van de horeca. “Een blijvende focus op rendementsverbetering en investeringen in nieuwe gastvrijheidsconcepten, hebben bijgedragen aan het herstel in de branche. Ongeveer 55 procent van de horecabedrijven groeit. Maar er is zorg over de 45 procent die nog moeite heeft om herstel te tonen“, aldus Lodewijk van der Grinten, algemeen directeur KHN. Hotels De totale omzetgroei van 4,6 procent ten opzichte van vorig jaar is volgens KHN voornamelijk volumegroei (3,3%); 1,3% groei komt voort uit prijsaanpassingen mede door de vele lastenstijgingen. Hotels doen het vooral in en rond groot Amsterdam goed, mede door het inkomende toerisme. Daarbuiten hebben bedrijven het moeilijker. De totale ‘horecakoek’ blijft ten opzichte van het bruto nationaal product ongeveer hetzelfde. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid