Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag


Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat niet envoudig is te geven vanuit de bestaande informatiebronnen. De informatie van het maagaandeel komt uit het grootste OutofHome onderzoek van Nederland, de OutofHome Shopper monitor van More2Market en vakblad @FoodClicks, waar jaarlijks 10.000 Nederlanders worden ondervraagd over hun bezoekgedrag buitenshuis en hun consumptiegedrag thuis en buitenshuis. In de afgelopen drie jaar zijn bij 3.000 personen per jaar zo’n 36.000 consumptiemomenten geregistreerd. Gevraagd is hoe hun consumptiegedrag er uit ziet. Onderscheid Binnen dit onderzoek wordt onderscheid gemaakt in waar de consumptiemomenten plaats vinden, thuis en buitenhuis, en ook wordt in kaart gebracht waar de consumpties of maaltijden hoofdzakelijk vandaan komen. Dus in beeld is of deze consumpties ‘voor thuis’ van buitenshuis komen (dus zijn afgehaald of thuisbezorgd) of dat de consumpties voor buitenshuis van thuis zijn meegenomen (zoals bijvoorbeeld de broodtrommel en het fruit). Uit deze verzamelde gegevens over 3 jaar blijkt dat het consumptie-aandeel van buitenshuis - of dit nu thuis of buitenshuis wordt gegeten – op 13,8 procent ligt. Uit de gegevens blijkt tevens – dat wanneer dit percentage verdeeld wordt naar de primaire klanten van de verschillende supermarktketens – dat primaire klanten van Albert Heijn en Coop het meest van buitenshuis betrekken met een maagaandeel van een 16%. Voor de ketens Aldi, Dirk en Lidl ligt dit aandeel het laagst, rond de 11%. Niet alleen is er een verdeling te maken naar klantengroepen van supermarkten, maar ook kan er gekeken worden naar leeftijdsgroepen. Wat blijkt?  Voor jongeren is zelfs 18% van het maagaandeel ‘van buitenshuis’, terwijl dit voor ouder dan 65 jaar nog niet de 9% haalt. Avondmaaltijd Binnen hetgeen we van buitenshuis halen (dus van de 14%) is 15% bedoeld voor thuis en is 85% bedoeld voor buitenshuis. Oftewel deze 15% wordt afgehaald of thuisbezorgd van buitenshuis om thuis op te eten terwijl de rest ter plekke of onderweg of elders buitenshuis, maar in ieder geval niet thuis wordt genuttigd. Juist in deze 15% die van buitenshuis in huis wordt gehaald ligt de groei van de buitenshuiskanalen zoals FSIN en CSB beiden aangeven. En daarmee grijpen ze vooral in op de avondmaaltijd voor thuis die voordien vooral in de supermarkt en speciaalzaak werd gehaald. Want juist het percentage van buitenshuis voor thuis (het afhalen of thuisbezorgen van maaltijden of maaltijdcomponenten) ligt hoger bij de primaire klanten van Jumbo, Dirk en Aldi, namelijk van 16% tot 18%, in tegenstelling tot m.n. Coop met 7%. Overigens is het percentage van buitenshuis voor thuis nauwelijks anders voor de leeftijdsgroepen t/m 64 jaar. 65 jaar en ouder consumeert thuis minder van buitenshuis. Aantal consumpties Het maagaandeel ‘buitenshuis’ is gemeten als het aantal consumpties (excl. zoetwaren en dranken) ongeacht de portiegrootte.  Alle momenten zijn samen genomen van ontbijt tot en met het extra eetmoment ‘na avondeten’. In het onderzoek zijn meerdere uitsplitsingen mogelijk naar thuisbezorgen en afhalen en naar catering, horeca en gemak, evenals de kanalen daarbinnen. (Zie daarvoor meer achtergrondinformatie over het onderzoek van de OutofHome Shopper monitor) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Heerschap Groep in 2022 van Jumbo naar Albert Heijn

Supermarkt - Heerschap Groep gaat vanaf januari 2022 met vijf Jumbo winkels over op de Albert Heijn formule.  Daarnaast gaan Heerschap Groep en de supermarktketen samenwerken om de ambachtelijke  producten van Bakkerij Heerschap toe te voegen aan het Streeckgenoten assortiment van Albert Heijn.

Lees bericht

‘NS wil andere foodretailers ook stationsruimte bieden’

Treinstations - NS en Albert Heijn verlengen hun samenwerking met vijf jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Het feit dat NS de AH to go-locaties gaat exploiteren, maakt het voor andere foodretailers met gemaksconcepten niet onmogelijk toegang te verkrijgen tot het stationsgebied. ‘Waar sprake is van toevoeging gaan we dat zeker bekijken’, aldus een NS-woordvoerster.

Lees bericht




Albert Heijn laat coronaregels bij winkelen verder los

Supermarkt – Het bord met de coronaregels van veilig winkelen staat er nog wel, maar voor de rest laat Albert Heijn de hygiëne- en veiligheidsregels bij het winkelen verder los. Het oude systeem van muntjes voor de winkelwagens en de keuze wel of geen winkelwagen is terug van weggeweest, net als de Kookdemonstraties bij de XL-locaties. Eerder al werden de...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid