Nederland eerste land met tankbier Peroni Nastro Azzurro
Bierbrouwer - Koninklijke Grolsch claimt een wereldprimeur: Nederland wordt het eerste land ter wereld dat Peroni Nastro Azzurro tankbier levert in de horeca vanaf april 2022. Wereldwijd wordt het Italiaanse premium biermerk geserveerd in meer dan 70 landen, maar in geen enkel land ter wereld wordt dit bier al vers getapt uit een biertank, aldus Grolsch.
Grolsch gaat het Italiaanse biermerk Peroni lokaal brouwen in Enschede. Met deze innovatie wordt niet alleen de forse groeiambitie van het merk extra kracht bijgezet, maar worden ook grote stappen gezet op duurzaamheidsgebied.
Italiaans recept
Dit internationale premium pils speelt binnen Koninklijke Grolsch een belangrijke strategische rol. In het kader van het verder uitbouwen van het merk heeft er in de brouwerij een complex project plaatsgevonden, aldus de brouwer, om de productie van Peroni lokaal mogelijk te maken en exact de smaak te brouwen zoals die in Italië is. ‘De collega’s uit Rome, Bari en Padova, hebben het unieke recept vastgelegd in een zogenaamde ‘brand technical footprint’, waardoor de meesterbrouwers van Grolsch het Italiaanse bier nu exact gelijk aan de Italiaanse kwaliteit kunnen brouwen,’ aldus de Enschedese brouwerij.
Duurzaamheid
Door het volumineuze tankbier in Nederland te brouwen en af te vullen in tanks , voorkomt Koninklijke Grolsch vele onnodige kilometers, voor dit jaar ongeveer 240 000 km, en dus CO2 -uitstoot tussen Italië en Nederland. Naast het tankbier worden de 19.5 en 50l fusten ook in Enschede afgevuld, de fles en het Peroni blik blijven vooralsnog uit Italië komen.
Groeiambities
Het merk Peroni Nastro Azzurro is gestart in Nederland als hippe flessen propositie voor ambitieuze Randstedelingen, daarna is het doorontwikkeld als tapbier exclusief in de Nederlandse horeca. Sinds een paar jaar ook selectief verkrijgbaar in de supermarkt. Vanaf maart is Peroni en zijn alcoholvrije versie Peroni 0.0% zowel verkrijgbaar in de horeca als bij alle supermarkten. ‘En vanaf april zijn we dus ook gestart met lokaal gebrouwen tankbier voor een groot aantal horeca gelegenheden - een belangrijke stap voor ons om de echte Italiaanse passie en flair naar de Nederlandse consument te brengen', aldus Floris van den Berg, Head of On Trade bij Koninklijke Grolsch.
Bron: Grolsch/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Emily Pittman nieuwe Managing Director Grolsch
Benoeming - Emily Pittman wordt de nieuwe Managing Director bij Koninklijke Grolsch. Zij neemt het stokje over van Petra Maricova (Finance Director), die de afgelopen maanden als interim Managing Director fungeerde na het vertrek van Andrei Haret, zo laat de bierbrouwer weten.
Lees berichtJopen komt met pilsner en koolhydraatarm bier
Introductie – De meeste bierliefhebbers kennen Jopen vooral van speciaalbieren. Maar de Haarlemse brouwer maakt nu ook een switch naar pilsners, met twee nieuwe varianten. Daarnaast brengt de brouwerij twee speciaalbieren op de markt die laag in calorieën en koolhydraten zijn. Een primeur op de Nederlandse markt.
Lees berichtLowlander brouwt I.P.A. van geredde pompoen
Brouwerij - Botanisch brouwer Lowlander gaat pompoenen redden van verspilling en introduceert daarvoor de Lowlander Autumn I.P.A. (6% abv). Het herfstbier wordt gebrouwen van pompoenen, die door schoonheidsfoutjes niet meer verkocht kunnen worden.
Lees berichtGrolsch komt met kartonnen blikverpakking voor de sixpack
Verpakking - Koninklijke Grolsch gaat de blikfolies voor sixpack vervangen door de kartonnen TopClip-verpakking. De bierbrouwer bespaart hiermee ruim 100.000 kg plastic per jaar.
Lees berichtGrolsch en Qredits gaan horeca financieel helpen
Financiering - Bierbrouwerij Koninklijke Grolsch en kredietverstrekker Qredits gaan samenwerken om horecaondernemers vooruit te helpen als zij daar behoefte aan hebben in deze tijd. De twee bedrijven slaan de handen ineen en faciliteren een speciale kredietvorm voor klanten en potentiële klanten van de Enschedese bierbrouwer.
Lees berichtHeineken in tweede kwartaal fors geraakt door lockdown
Bierverkopen – Bierbrouwer Heineken heeft 11,5 procent minder bier verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar. In vrijwel alle landen had de bierbrouwer te kampen met een lockdown van de horecabedrijven.
Lees bericht