Nederlanders meest hoopvol over toekomst kleinere restaurants
Onderzoek – 44 procent van de Nederlanders denkt dat de kleinere, lokale restaurants deze crisis zullen overleven door zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, gehouden onder 1000 Nederlanders.
Wanneer de horeca straks weer opent, wil de meerderheid van de bevolking de horeca helpen om er weer boven op te komen door onder meer vaker uit eten te gaan (45%), bewust grotere ketens te omzeilen (19%) en meer eten te bestellen (13%). Drie op de vijf Nederlanders (60%) is zelfs bereid om meer te betalen wanneer restaurants hun prijzen verhogen en een kwart zegt een hogere fooi te geven.
Bij een derde van de Nederlanders (29%) staat uit eten gaan bovenaan het wensenlijstje zodra de lockdown voorbij is, gevolgd door de wens om weer op vakantie te kunnen gaan (25%). Voor veel Nederlanders betekent dineren in een restaurant meer dan enkel het niet zelf te hoeven koken. Een ruime meerderheid (58%) mist tijdens de lockdown vooral het samenzijn met familie en vrienden in een restaurant en bijna een kwart (23%) hecht veel waarde aan het uitproberen van nieuwe gerechten.
Slechts zeven procent heeft het ontmoeten van nieuwe mensen gemist tijdens de lockdown. 60 procent van de Nederlanders verkiest uit eten gaan met vrienden en familie boven een date (11%). De schoonouders zijn het minst geliefd als tafelgenoot. Een schamele één procent zegt het liefst met hen te dineren in een restaurant.
Bezorgen en afhalen
Ongeveer een kwart van de Nederlanders (26%) laat weten genoten te hebben van de “thuisrestaurantervaring” en zegt ook na de versoepelingen nog steeds afhaal- en bezorgmaaltijden te zullen bestellen. Hetzelfde geldt voor een andere 26 procent dat aangeeft dat kwalitatief goed eten nu ook thuis kan.
Toekomst
Eén van de manieren om de veiligheid in restaurants te vergroten is dat de horeca bij aanvang hun gasten vraagt naar een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs. Eén op de vijf Nederlanders geeft aan hier voorstander van te zijn en wil dat de horeca deze eis stelt. Overigens lijken Nederlanders het meest optimistisch vergeleken met de zes andere Europese landen waar dit onderzoek is uitgevoerd. De Duitsers vrezen het meest dat kleine restaurants zullen omvallen en zien de overlevingskansen van de horeca weinig rooskleurig in (62%), gevolgd door Oostenrijk (47%), Duitstalig Zwitserland (46%), Frankrijk en België (beide 39%) en Nederland (29%).
Het onderzoek
Lightspeed heeft dit onderzoek uitgevoerd onder 4.700 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar in zes Europese landen: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Frankrijk in januari 2021. In ieder land werden ongeveer 1.000 mensen ondervraagd. Lightspeed ondersteunt midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen met hun cloud-gebaseerde, omnichannel ondernemersplatform.
Bron: Lightspeed/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht