Nederlanders meest hoopvol over toekomst kleinere restaurants


Onderzoek – 44 procent van de Nederlanders denkt dat de kleinere, lokale restaurants deze crisis zullen overleven door zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, gehouden onder 1000 Nederlanders.

Wanneer de horeca straks weer opent, wil de meerderheid van de bevolking de horeca helpen om er weer boven op te komen door onder meer vaker uit eten te gaan (45%), bewust grotere ketens te omzeilen (19%) en meer eten te bestellen (13%). Drie op de vijf Nederlanders (60%) is zelfs bereid om meer te betalen wanneer restaurants hun prijzen verhogen en een kwart zegt een hogere fooi te geven.

Bij een derde van de Nederlanders (29%) staat uit eten gaan bovenaan het wensenlijstje zodra de lockdown voorbij is, gevolgd door de wens om weer op vakantie te kunnen gaan (25%). Voor veel Nederlanders betekent dineren in een restaurant meer dan enkel het niet zelf te hoeven koken. Een ruime meerderheid (58%) mist tijdens de lockdown vooral het samenzijn met familie en vrienden in een restaurant en bijna een kwart (23%) hecht veel waarde aan het uitproberen van nieuwe gerechten.

Slechts zeven procent heeft het ontmoeten van nieuwe mensen gemist tijdens de lockdown. 60 procent van de Nederlanders verkiest uit eten gaan met vrienden en familie boven een date (11%). De schoonouders zijn het minst geliefd als tafelgenoot. Een schamele één procent zegt het liefst met hen te dineren in een restaurant.

Bezorgen en afhalen

Ongeveer een kwart van de Nederlanders (26%) laat weten genoten te hebben van de “thuisrestaurantervaring” en zegt ook na de versoepelingen nog steeds afhaal- en bezorgmaaltijden te zullen bestellen. Hetzelfde geldt voor een andere 26 procent dat aangeeft dat kwalitatief goed eten nu ook thuis kan.

Toekomst

Eén van de manieren om de veiligheid in restaurants te vergroten is dat de horeca bij aanvang hun gasten vraagt naar een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs. Eén op de vijf Nederlanders geeft aan hier voorstander van te zijn en wil dat de horeca deze eis stelt. Overigens lijken Nederlanders het meest optimistisch vergeleken met de zes andere Europese landen waar dit onderzoek is uitgevoerd. De Duitsers vrezen het meest dat kleine restaurants zullen omvallen en zien de overlevingskansen van de horeca weinig rooskleurig in (62%), gevolgd door Oostenrijk (47%), Duitstalig Zwitserland (46%), Frankrijk en België (beide 39%) en Nederland (29%).

Het onderzoek

Lightspeed heeft dit onderzoek uitgevoerd onder 4.700 mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar in zes Europese landen: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Frankrijk in januari 2021. In ieder land werden ongeveer 1.000 mensen ondervraagd. Lightspeed ondersteunt midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen met hun cloud-gebaseerde, omnichannel ondernemersplatform.

Bron: Lightspeed/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid