Onderzoek naar ontwikkeling digitalisering horeca
_1080_720.png)
Onderzoek - Nederlandse horeca digitaliseert te langzaam, dat is de verwachting van vooraanstaande technologiepartners onder aanvoering van Scanfie. Daarom start vandaag het eerste Nationale Horeca 2.0 onderzoek.
Het onderzoek komt op een moment dat er voor de sector forse uitdagingen zijn van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen. En juist de combinatie van die problemen maakt het extra complex voor de horecabedrijven.
De urgentie is duidelijk volgens de initiatiefnemers achter het onderzoek. Volgens recente cijfers van UWV heeft 61% van de horecabedrijven moeite met het vinden van geschikt personeel (UWV Arbeidsmarktprognose 2023) en tegelijkertijd zag 54% van de ondernemers hun winstmarges dalen door stijgende kosten voor energie, grondstoffen en personeel (ABN AMRO Horeca Sectorupdate Q1 2024). Daarnaast blijkt uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat 72% nog steeds met handmatige systemen werkt voor cruciale processen als reserveringen en personeelsplanning (Digitaliseringsenquête 2023). "Je leest in de media deze dagen genoeg over de problemen binnen de horecasector," aldus Gerard Brouwer, één van de initiatiefnemers van het onderzoek en oprichter van Scanfie: "Of het nu gaat om kosten die de pan uit rijzen, marges die onder druk staan, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of verminderde consumentenuitgaven. Al deze factoren hebben een enorm effect op de horeca in Nederland."
Praktisch
Reden om te starten met het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek, met gratis inzichten voor deelnemers. Wat dit onderzoek onderscheidt, is de directe praktische toepasbaarheid. Ondernemers die deelnemen ontvangen niet alleen een analyse van hun huidige situatie, maar krijgen concrete verbeterpunten op zes cruciale gebieden:
1. Strategie: Data-gedreven bedrijfsvoering
2. Management: Personeelsinzet en kwaliteitssturing
3. Backoffice: Automatisering van administratieve processen
4. Operationeel: Slimme dagelijkse werkprocessen
5. Beleving: Technologie voor betere gastervaring
6. Marketing: Effectieve digitale marketingstrategie
Kansen
Brouwer denkt dat de Nederlandse horeca op het gebied van digitalisering achterloopt op andere sectoren. Brouwer: "Terwijl er juist heel veel kansen liggen voor horecaondernemers om zich beter te laten ondersteunen door digitale oplossingen, zonder dat ze daarbij hoeven in te leveren op gastvrijheid, waar veel ondernemers bang voor zijn."
Startpunt
De samenwerkende partijen zien het onderzoek als startpunt voor een blijvende kennisuitwisseling. Brouwer benadrukt: “Digitalisering is niet langer een luxe, het bepaalt of je als horecaondernemer overleeft of niet.”
Eerder onderzoek laat zien dat QR-bestelsystemen een goed voorbeeld zijn van hoe technologie een positieve impact kan hebben: "QR-bestellen kan 20% meer bestellingen opleveren en 30% meer marge. Naast snellere service zie je dat mensen andere keuzes maken, omdat ze op hun gemak de menukaart kunnen bekijken. In plaats van snel dat pilsje te bestellen, nemen ze de tijd om een speciaal biertje te kiezen met een hogere marge."
Inzicht voor deelnemers
Horecaondernemers kunnen gratis deelnemen. Ze ontvangen direct een persoonlijk rapport met inzicht in hun digitale volwassenheid en concrete verbeterpunten. Na afronding krijgen deelnemers als eerste de nationale resultaten en kunnen hun prestaties vergelijken met soortgelijke zaken in hun regio en type bedrijf.
Bron: Nationaal Horeca Onderzoek/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
KHN: Btw-verhoging leidt tot 30% minder hotelgasten
Analyse - Een voorgenomen verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% kan forse gevolgen hebben voor de Nederlandse hotelbranche. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Significant, in opdracht van het ministerie van Financiën. De analyse wijst uit dat tot 30% van de gasten dreigt weg te blijven, vooral in grensregio’s en bij budgethotels.
Lees berichtStarbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtConsument wil gezonder eten, maar loopt vast op prijs en gemak
Onderzoek - Nederlanders willen gezonder eten, maar stuiten in de praktijk op barrières als hoge kosten en beperkte beschikbaarheid. Dat blijkt uit nieuw consumentenonderzoek van Panelwizard, in opdracht van ABN AMRO. Bijna negen op de tien ondervraagden noemt gezonde voeding belangrijk, maar zegt moeite te hebben om die ambitie waar te maken.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees bericht