Prijs dagje uit bovengemiddeld gestegen


Leisure - De prijs van een dagje uit is dit jaar bovengemiddeld gestegen. Een bezoek aan attractieparken, musea en dierentuinen steeg met 1,6 procent. Oktober is traditioneel een relatief dure maand voor een uitje. Dat blijkt uit de ‘dagje-weg-index’ van het ING Economisch Bureau. De index bevat de prijsontwikkeling van de entreekosten voor de dierentuin, het museum en het attractiepark, en de kosten voor bioscoop-, concert- en theaterkaartjes. Ook zijn de prijzen van een etentje bij een restaurant of fastfoodketen meegenomen. Een dag uit, inclusief eten buiten de deur, is het afgelopen jaar 1,6 procent duurder geworden. Dat is fors meer dan de gemiddelde prijsstijging in dezelfde periode; die bedraagt 0,9 procent. De prijzen van attractieparken stegen in vergelijking met een jaar eerder met 4,7 procent. Musea en dierentuinen werden 3,2 procent duurder Hoewel de kosten van een dagje weg zijn opgelopen, hebben de vervoerskosten zich gunstig ontwikkeld, legt Marten van Garderen van ING Economisch Bureau uit. “Wie met de auto een dagje weggaat, is nu minder (-1,7 procent) kwijt voor een liter brandstof dan een jaar geleden. Consumenten profiteren van een flinke daling van de olieprijs. En juist de afgelopen paar weken is die nog een stuk verder gedaald. Dat zet de brandstofprijzen nog verder onder druk. Voor reizigers in het openbaar vervoer is de ontwikkeling minder gunstig. De prijzen van treinkaartjes zijn het afgelopen jaar flink gestegen, met 3,5 procent. Het afgelopen jaar telde Nederland 12 dagattracties die 1 miljoen of meer bezoekers registreerden. In 2012 gold dat nog voor 9 publiekstrekkers. In de Top 50 Dagattracties van NBTC Holland Marketing en Respons staat de Efteling steevast bovenaan. In 2013 trok het attractiepark 4,1 miljoen mensen. Het Rijksmuseum ging na 10 jaar van verbouwen weer open, en steeg van de 9e naar de 2e plaats, met ruim 2,2 miljoen bezoekers. Nieuw binnen en meteen in de top-3, is de Zaanse Schans. Opleving in oktober “Er is een jaarlijks patroon in de prijsontwikkeling van dagjes uit”, zegt Van Garderen. “In september dalen de prijzen steevast. Zo werden de toegangskaartjes voor attractieparken de afgelopen maand maar liefst 8 procent goedkoper. In oktober veren de prijzendoor de herfstvakantie iets op. De afgelopen jaren ging het om een stijging van gemiddeld 0,5 procent. De rest van het jaar dalen de kosten van een entreeticket weer licht, tot aan de volgende prijsstijging in het voorjaar.” Bron: ING Economisch Bureau

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid