Social media-activiteiten Sotsji-sponsoren inzet homoactivisten


Industrie – De social media-activiteiten van bedrijven die als sponsor verbonden zijn aan de Olympische Spelen in Sotsji zijn inzet van homoactivisten. De speciale website die Coca Cola voor Sotsji had geopend is inmiddels gesloten en ook de sociale-mediacampagne van McDonald’s ondervindt hinder, omdat het ingezet wordt als vrijplaats om kritiek te leveren op de sponsoren. De actiewebsite van Coca Cola, waarop gebruikers hun naam of bericht op een virtueel Cola-blikjes kunnen invoeren om die met vrienden op sociale netwerken te delen, moest sluiten omdat, wanneer het woord ‘gay’ werd ingevoerd, de melding verscheen: 'Oeps. Laten we doen alsof je dit niet hebt getypt. ' De woorden “Hetero”, "Homophobe"en “Straight” worden wel geaccepteerd. Hoewel het frisdrankmerk hiervoor excuses heeft aangeboden en de site heeft gesloten, blijkt dat niet voldoende te zijn.  In filmpjes op internet wordt ook een klassieke Coca Cola-commercial, gelardeerd met beelden waarin speciale Olympische bewakers in uniform, voorzien van Coca Cola-logo, regenboogvlaggen van homoactivisten afpakken. De ludieke en goede 'Share a Coke'-campagne krijgt daarmee in één keer een negatieve invulling. Ook de McDonald’s campagne op social media heeft te maken met acties van homeactivisten. De hashtag #cheerstosochi maakte het mogelijk om een persoonlijke boodschap te sturen naar een favoriete sporter of sportteam. De berichten zouden vervolgens worden getoond in het Olympische dorp. De hashtag wordt nu echter vooral gebruikt als vrijplaats voor allerlei kritiek op de sponsoren. Bron: The Huffington Post/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid