Bakkerij Pandriks breidt voor 35 miljoen euro uit


Bakkerij – Bakkerij Pandriks in Meppel gaat fors uitbreiden. Eind 2020 staat er een hypermoderne brood bake off lijn en een volledig geautomatiseerd vrieshuis. De totale investering komt te liggen op 35 miljoen euro.

Bakkerij Pandriks nog geen tien jaar geleden opgericht (2011) en behoort tot een van de snelst groeiende bakkerijbedrijven. De producten worden gelevers aan internationale supermarktketen en bij veel out-of-homeklanten. Afgelopen week werd het startsein gegeven om fors uit te breiden.

Volgens Peter van den Berg, CEO van Pandriks zit het geheim van de groei van de bakkerij in de receptuur: “Ons concept is ontwikkeld vanuit de gedachte dat brood weer net zo lekker moet zijn als vroeger. De totale bereidingstijd, van het maken van deeg totdat het brood uit de steenoven komt is bij ons 30 uur, terwijl dit proces bij andere bakkerijen vaak zo’n 2 tot 3 uur in beslag neemt”. Door het lange proces heeft het brood een open, luchtige en spekkige structuur en een dunne korst die lang krokant blijft. Tevens zijn door dit proces e-nummers en andere kunstmatige toevoegingen overbodig.

Biologisch

Pandriks heeft in de Duitse plaats Fulda ook een moderne bakkerij onder de naam Bio Breadness. In deze bakkerij worden uitsluitend biologische bake off producten geproduceerd. Ondanks de grote capaciteit van de bakkerijen in Meppel en Fulda gaat Pandriks in Meppel toch uitbreiden. Van den Berg: “We bouwen circa 13.000 m2 productieruimte, waarin we naar verwachting de meest moderne en duurzaamste brood bake off lijn van Europa en wellicht van de wereld gaan plaatsen. Om de interne logistiek te optimaliseren en daarmee de duurzaamheid te verhogen, bouwen we een vol automatisch vrieshuis met 12.000 palletplaatsen. En met het plaatsen van 14.000 zonnepanelen en een elektrische oven werken we volop aan de duurzaamheidsagenda.”

Uitbreiding in Fulda

Plannen voor uitbreiding in Fulda, Duitsland zijn al in de maak. Van den Berg: “Ook op de Duitse markt groeien we hard en we streven ernaar om zo veel als mogelijk nationale vertegenwoordiging te hebben. Op dit moment zijn we in gesprek met de lokale autoriteiten om te kijken hoe we onze uitbreidingsplannen daar vorm kunnen geven.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht


Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht

HAK stapt met nog eens drie groenten over op biologisch

Introductie - Na de rode bieten stapt HAK bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem. Hiermee zet de groente- en peulvruchtenfabrikant de volgende stap in het behalen van de biologische ambitie, die het bedrijf vorig jaar aankondigde.

Lees bericht


AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid