Biermarkt bijna terug op niveau voor de COVID


Verkoop van alcoholvrij bier blijft groeien, ook in tweede kwartaal / Foto bij: BierbrouwerijKantoor

Analyse - De Nederlandse biermarkt is bijna terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie. De biermarkt is alleen wel veranderd. Zo is het aandeel alcoholvrij bier en speciaalbier de afgelopen jaren gegroeid en dat van pils iets gedaald.

De biercijfers van de Nederlandse brouwers laten ook zien dat in 2022 de bierdrinker weer massaal de horeca heeft teruggevonden. Het thuis genieten is wat afgenomen. Nederlandse Brouwers-voorzitter Fred Teeven vindt het ondanks de fraaie cijfers nog te vroeg om te spreken over een herstel van de Nederlandse biersector. “De biersector heeft de afgelopen jaren veel voor de kiezen gekregen en het blijft maar doorgaan. Daarom een oproep aan kabinet om op de pauzeknop te drukken en even niet met nieuwe maatregelen en belastingverhogingen te komen,” aldus de voorman.

Voor de kiezen

De bierverkopen zijn weliswaar terug op het niveau van voor de COVID-19-pandemie, maar die cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal, aldus Teeven. ‘Ik spreek veel brouwers. Brouwers, en zeker die waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de COVID-pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de COVID-19-crisis plaatsgemaakt voor de energie-, grondstoffen- en arbeidsmarktcrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg.’

Nieuwe maatregelen

Ook in 2023 zal er geen tijd zijn om op adem te komen. Zo zijn onder andere vele brouwers nu druk bezig met statiegeld op blik dat vanaf 1 april wordt ingevoerd. De belasting op alcoholvrij bier gaat fors omhoog en de prijzen van grondstoffen, arbeid en energie lijken ook nog steeds verder te stijgen. Er komt per 2024 een nieuw systeem voor de berekening van accijnzen op bier. Volgens onze berekeningen stijgt de accijns daardoor met 5%, met hogere bierprijzen tot gevolg. Teeven maakt zich daarom grote zorgen voor het komende jaar. ‘Of brouwers nog niet voldoende voor hun kiezen krijgen, broedt de staatssecretaris van VWS ook nog eens op weer nieuwe, beperkende en prijsverhogende maatregelen waarvan brouwers de gevolgen gaan ondervinden. Additionele prijsmaatregelen, denk aan accijnsverhogingen, staan het herstel van de sector in de weg.’

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht


burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht

CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid