Etnische supermarkten profiteren vooral van ramadan


Supermarkten - Turkse en Marokkaanse Nederlanders geven tijdens de vastenmaand ramadan meer uit aan dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar. Bovendien geven zij dat geld niet uit in de reguliere supermarkten, omdat ze het assortiment te beperkt vinden. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction heeft uitgevoerd naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan. De vastenmaand begint vandaag. Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de ‘ramadanparadox’ op: aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest. Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld €96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar €135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen. Zo ging het in 2014 nog om €120,- per week in plaats van €90,- euro per week (30% meer). Maand kerst Het onderzoek laat zien dat de maand ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf, ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Eigenlijk is de ramadan vergelijkbaar met kerst, maar het duurt een hele maand. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk. Ramadan-assortiment te beperkt De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment. De etnische supermarkten profiteren Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Bron: Motivaction Supermarkten - Turkse en Marokkaanse Nederlanders geven tijdens de vastenmaand ramadan meer uit aan dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar. Bovendien geven zij dat geld niet uit in de reguliere supermarkten, omdat ze het assortiment te beperkt vinden. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction heeft uitgevoerd naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan. De vastenmaand begint vandaag. Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de ‘ramadanparadox’ op: aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest. Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld €96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar €135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen. Zo ging het in 2014 nog om €120,- per week in plaats van €90,- euro per week (30% meer). Maand kerst Het onderzoek laat zien dat de maand ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf, ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Eigenlijk is de ramadan vergelijkbaar met kerst, maar het duurt een hele maand. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk. Ramadan-assortiment te beperkt De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment. De etnische supermarkten profiteren Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Bron: Motivaction

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid