Gastronomische Hoofdstad organiseert THT-diners
Duurzaamheid - Stichting Gastronomische Hoofdstad organiseert in Haarlem vier keer een THT-Diner. De ‘Tenminste Houdbaar Tot’-diners worden gehouden in Haarlem bij De Dakkas, Hotel Van der Valk en twee keer in het Nova College. De diners vinden plaatst tijdens de Week van de Duurzaamheid van 7 tot en met 10 oktober 2019.
Veel producten met een Tenminste Houdbaar Tot datum worden weggegooid terwijl deze meestal nog prima zijn te eten. Dit zorgt voor onnodige voedselverspilling. Stichting Gastronomische Hoofdstad wil met de diners laten zien dat door die producten alsnog te gebruiken de voedselverspilling kan worden tegengegaan.
Ondersteuning
Haarlemse chefs gaan van de producten, die over de THT-datum zijn, gerechten samenstellen. De producten worden geleverd door de filialen van Albert Heijn Vos. Restaurateurs, hoteliers, winkeliers, supermarkteigenaren, bierbrouwers, bakkers, stadsboeren, een bankier en de ambtenaren van de stad Haarlem hebben voor het initiatief de handen ineengeslagen. Ook komt een aantal sprekers vertellen hoe weggooien van voedselproducten voorkomen kan worden. Eventuele opbrengsten van de THT-diners worden ingezet ter ondersteuning van het WK Koken, een gastronomische evenement in Schalkwijk en naar SMAAK, het restaurant in de Waarderpolder, waar jongeren met een verstandelijke beperking het horecavak leren.
Bron: @FoodClicks
Duurzaamheid - Stichting Gastronomische Hoofdstad organiseert in Haarlem vier keer een THT-Diner. De ‘Tenminste Houdbaar Tot’-diners worden gehouden in Haarlem bij De Dakkas, Hotel Van der Valk en twee keer in het Nova College. De diners vinden plaatst tijdens de Week van de Duurzaamheid van 7 tot en met 10 oktober 2019.
Veel producten met een Tenminste Houdbaar Tot datum worden weggegooid terwijl deze meestal nog prima zijn te eten. Dit zorgt voor onnodige voedselverspilling. Stichting Gastronomische Hoofdstad wil met de diners laten zien dat door die producten alsnog te gebruiken de voedselverspilling kan worden tegengegaan.
Ondersteuning
Haarlemse chefs gaan van de producten, die over de THT-datum zijn, gerechten samenstellen. De producten worden geleverd door de filialen van Albert Heijn Vos. Restaurateurs, hoteliers, winkeliers, supermarkteigenaren, bierbrouwers, bakkers, stadsboeren, een bankier en de ambtenaren van de stad Haarlem hebben voor het initiatief de handen ineengeslagen. Ook komt een aantal sprekers vertellen hoe weggooien van voedselproducten voorkomen kan worden. Eventuele opbrengsten van de THT-diners worden ingezet ter ondersteuning van het WK Koken, een gastronomische evenement in Schalkwijk en naar SMAAK, het restaurant in de Waarderpolder, waar jongeren met een verstandelijke beperking het horecavak leren.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodsector groeit, maar sentiment bedrijven verslechtert
Analyse - De Nederlandse foodsector is in 2025 opnieuw gegroeid, maar achter de positieve omzetcijfers gaat een zorgwekkende ontwikkeling schuil, want het sentiment van bedrijven verslechtert. Het FSIN dat de cijfers verzamelt spreekt zelfs van een verslechtering naar crisisniveau. De vijfhonderd grootste foodbedrijven van Nederland boekten gezamenlijk een omzet van ruim 66,9 miljard euro, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van een...
Lees berichtNo Waste Army breidt uit naar België
Voedselverspilling - No Waste Army zet een nieuwe stap in zijn groeiambities met de uitbreiding naar België. Het Nederlandse voedselcollectief neemt een belang van 49 procent in het Belgische Waste Warriors.
Lees berichtTrema Foodnetwerk zet Future Health in foodservice centraal
Event - Bij Koppert Cress in Monster stond tijdens de bijeenkomst van Trema Foodnetwerk over Future Health één vraag centraal: hoe kan voeding bijdragen aan een gezondere samenleving? Tijdens de inspiratiemiddag, georganiseerd door Focusplaza, kwamen professionals uit foodservice samen om te spreken over de rol van voeding, gastvrijheid en duurzaamheid, ook binnen zorg en welzijn. De rode draad: gezondheid begint...
Lees berichtMarit van Egmond benoemd in RVC van de Efteling
Benoeming - Marit van Egmond is per 1 mei officieel benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Efteling. Dat heeft de Efteling dinsdag bekendgemaakt.
Lees berichtAH certificeert Delicata-lijn met Fairtrade keurmerk
Fairtrade - Albert Heijn heeft de volledige Delicata chocoladelijn voorzien van het Fairtrade keurmerk. De certificering valt samen met de start van de Fairtrade Weken, die tot 17 mei plaatsvinden.
Lees berichtAlbert Heijn zet AI in tegen broodverspilling in alle winkels
Voedselverspilling - Albert Heijn gaat kunstmatige intelligentie inzetten op de broodafdeling om voedselverspilling verder terug te dringen. De supermarkt combineert voortaan slim afbakken met dynamisch afprijzen en verwacht daarmee jaarlijks meer dan 2 miljoen kilo verspilling te voorkomen.
Lees bericht