KHN en Brouwers samen op de bres voor naleving leeftijdgrens alcohol
Horeca - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties van de horecaondernemers en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september, de Global Beer Responsibility Day, de campagne ‘18 jaar? Bewijs ’t maar!’ gelanceerd. De campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. Ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) ontvangen een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents. Twee jaar geleden is de wettelijke minimum leeftijdgrens voor alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Hoewel de verhoging van de leeftijd een nationale maatregel is, heeft de uitvoering een sterk lokaal karakter. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Om die reden hebben KHN en Nederlandse Brouwers vandaag een eerste campagnepakket overhandigd aan de Utrechtse wethouder Victor Everhardt bij bar/restaurant Kloek in de Domstad. De lancering vond plaats op Global Beer Responsibility Day, een dag die wereldwijd in het teken van verantwoorde bierconsumptie staat en daarmee bij uitstek geschikt voor de start van de campagne. Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: “Miljoenen mensen genieten in de Nederlandse horeca van beleving, een hapje en een drankje. De invoering van de leeftijdsgrens vraagt om een cultuurverandering in voornamelijk het uitgaansleven. Extra ondersteuning is juist voor die ondernemers belangrijk, omdat daar de doelgroep vanaf 16 jaar ook graag komt. Geen alcohol onder de 18 jaar is sinds 2014 de norm. Bron: KHN Horeca - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties van de horecaondernemers en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september, de Global Beer Responsibility Day, de campagne ‘18 jaar? Bewijs ’t maar!’ gelanceerd. De campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. Ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) ontvangen een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents. Twee jaar geleden is de wettelijke minimum leeftijdgrens voor alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Hoewel de verhoging van de leeftijd een nationale maatregel is, heeft de uitvoering een sterk lokaal karakter. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Om die reden hebben KHN en Nederlandse Brouwers vandaag een eerste campagnepakket overhandigd aan de Utrechtse wethouder Victor Everhardt bij bar/restaurant Kloek in de Domstad. De lancering vond plaats op Global Beer Responsibility Day, een dag die wereldwijd in het teken van verantwoorde bierconsumptie staat en daarmee bij uitstek geschikt voor de start van de campagne. Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: “Miljoenen mensen genieten in de Nederlandse horeca van beleving, een hapje en een drankje. De invoering van de leeftijdsgrens vraagt om een cultuurverandering in voornamelijk het uitgaansleven. Extra ondersteuning is juist voor die ondernemers belangrijk, omdat daar de doelgroep vanaf 16 jaar ook graag komt. Geen alcohol onder de 18 jaar is sinds 2014 de norm. Bron: KHN
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Absolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtDirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN
Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.
Lees berichtOud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos
Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.
Lees berichtNieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden
Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.
Lees berichtHoreca akkoord met cao-onderhandelingsresultaat
Horeca - KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Vandaag werd bekend dat de achterbannen akkoord zijn met het eerder bekendgemaakte onderhandelingsresultaat. Daarmee is de nieuwe Horeca-cao een feit. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.
Lees bericht