Makro wil beter inzicht in klantengedrag en assortiment


Makro lanceert nieuwe webshop waar fabrikanten hun totale horeca-assortiment kunnen aanbieden

Groothandel - Makro Nederland gaat meer werk maken van het eigen assortiment en de klantenbehoeften. Beide moeten beter op elkaar aansluiten in soort producten, prijs en promotie. Doel is dat er gerichter beslissingen gemaakt kunnen worden.

Makro gaat in dit traject samenwerken met Category & Trade Company en PRIME Retail & Trade Solutions (PRIME-RTS). Makro spreekt zelf van een ommekeer in denken en ziet de neiuwe samenwerking om betere inzichten te krijgen als uniek in de wereld van groothandels.

Klanten begrijpen

Ook bij groothandels is in toenemende mate behoefte aan een klantgerichte benadering. ‘We merken dat klanten makkelijker kunnen vergelijken en kritischer zijn. Omdat de verwachtingen van klanten hoger liggen, is het voor ons belangrijk om inzicht te hebben in de aankoopkeuzes die zij maken,’ ziet ook Bas Eijssink, Commercial Director bij Makro Nederland. Door de verkregen inzichten met de commerciële partners van Makro kan het commerciële team van de groothandel 'fact based’ beslissingen, die beter inspelen op de wensen en behoeften van de klanten. ‘We gaan de klanten gerichter bedienen door ze beter te begrijpen’, aldus Eijssink.

Duurzame samenwerking

Makro zet met deze samenwerkingen de stappen om als commerciële organisatie verder te professionaliseren en te moderniseren. Het afgelopen jaar is er al een goede basis gelegd voor category reviews met de Category & Trade Company. Om het commerciële beleid verder vorm te geven is nu de tweede stap gezet in een partnership met PRIME-RTS. ‘Wij nemen altijd het aankoopgedrag van de klanten als vertrekpunt. Vervolgens combineren we deze met andere interne en externe databronnen, om te komen tot een compleet klantenbeeld. Met ons platform produceren we bruikbare inzichten waar category-, promo- en pricingmanagers gelijk mee aan de slag kunnen. Maar om je performance structureel te verbeteren, moet je ook direct het effect kunnen zien. Onze wekelijkse management reporting gaat daarbij helpen om steeds effectiever te opereren. Samen met de Category & Trade Company en het team van Makro gaan we komende jaren werken aan een klantgerichter assortiment voor Makro’, aldus Jolien de Jong, Managing Partner en medeoprichter van PRIME-RTS.

Makro-pas

De Makro-pas vormt de basis en levert nu al veel gegevens over het koopgedrag van de klanten. Vanuit deze data is er inzichtelijk welke interesses de klanten bij Makro hebben: wat er wordt gekocht, wanneer, hoe vaak en hoeveel. Al deze informatie vertelt veel over het assortiment van Makro en hoe dit nog meer afgestemd kan worden op de klanten. PRIME-RTS gaat die data analyseren en vormen de basis voor verdere keuzes. Niet alleen door keuzes te baseren op data-analyses, maar ook door veel scherper de effecten te monitoren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht

Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen

Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van...

Lees bericht


Sligro-M heropent vernieuwde groothandel in Brussel

Groothandel – Op donderdag 7 december 2023 is de volledig vernieuwde vestiging van Sligro-M in Brussel heropend. De openingshandeling werd gezamenlijk verricht door Laurent Nys (directeur van de vroegmarkt Mabru), Ludivine de Magnanville (voorzitter van de Federatie Horeca Brussel) en Pierre Kral (Sligro-M vestigingsmanager).

Lees bericht

Hanos opent grotere locatie in Utrecht en breidt ook Apeldoorn uit

Groothandel – Groothandel Hanos opende dinsdag de hernieuwde vestiging in Utrecht-Nieuwegein. De locatie is uitgebreid en volledig gerestyled. De locatie werd geopend door Nicolette van Dam samen met vestigingsmanager Marcel van Gent. Algemeen directeur Theo de Graaf van Hanos maakte bij de opening tevens bekend dat de Hanos-vestiging en distributielocatie in Apeldoorn fors gaat uitbreiden.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid