Olympisch Stadion viert 90ste verjaardag samen met partner Coca-Cola


Jubileum – Het Olympisch Stadion en Coca-Cola vieren op 23 juni samen de 90ste verjaardag van dit iconische sportpaleis. De reden: het Coca-Cola merk maakte in 1928 haar entree op de Nederlandse markt als sponsor van de Olympische Spelen in Amsterdam. Nog altijd zijn het stadion en Coca-Cola onlosmakelijk met elkaar verbonden bij tal van evenementen. Om hun 90-jarig bestaan gezamenlijk te vieren, is er op zaterdag 23 juni een open dag voor alle fans van de Olympische Spelen en Coca-Cola in het Olympisch Stadion in Amsterdam, de plek waar het allemaal begon. Lange historie Tijdens diverse activiteiten kunnen bezoekers meer te weten komen over de rijke historie en ontwikkelingen van de afgelopen 90 jaar. Het stadion werd na de feestelijke opening in 1929 de spil waar de Olympische Spelen in Amsterdam om draaide. Een primeur was dat tijdens deze Spelen voor het eerst het Olympisch vuur werd ontstoken. Ook werd Coca-Cola dat jaar in ons land geïntroduceerd. De inmiddels wereldwijd bekende frisdrank kwam letterlijk de oceaan over. Duizend kratten reisden mee in het vrachtruim van de boot met daarop ook de Amerikaanse deelnemers aan de Spelen. Carla de Groot, directeur Olympisch Stadion: “Als Olympisch Stadion koesteren wij vele hoogtepunten, maar het feit dat wij hier ooit de Olympische Spelen hebben georganiseerd blijft het meest speciaal. Het is mooi om daar naar terug te kijken en tegelijk te kunnen stellen dat we vandaag de dag nog steeds op deze locatie vele (sport)evenementen organiseren. Het is bijzonder om deze verjaardag te vieren met een partner die al een leven lang aan ons verbonden is.” Collectors items De activiteiten op zaterdag 23 juni draaien om de glorie van het verleden en de fun van nu. Tijdens de dag is er een markt met bijzondere koopjes en collectors items, kunnen bezoekers naar 1928: de film, of meewerken aan een kunstwerk met gerecyclede doppen, flesjes en andere materialen. Bijzonder is het nagebouwde stilleven op de Koninklijke Loge. Bezoekers kunnen op dezelfde oude Koninklijke stoel waar Koningin Wilhelmina 90 jaar geleden zat, plaatsnemen en een foto maken. Bezoekers krijgen ook de kans om zelf de 100 meter van 1928 te rennen.Speciaal op deze dag kunnen bezoekers de 42,19 meter hoge Marathontoren beklimmen. De toren, hét markante herkenningspunt van het stadion waarop het Olympisch vuur brandde, is normaal gesloten voor publiek. Tot slot kunnen fans waardevolle objecten aanmelden om kans te maken op een taxatie door experts Jip van Leeuwen (Olympisch Stadion), Ben Hilgers (NOC*NSF) en Justine Fletcher (global heritage director voor The Coca-Cola Company ). Het drietal beoordeelt bijzondere Olympische voorwerpen en Coca-Cola-items en vertelt ter plekke de verhalen die erachter schuilgaan. Bron: Coca-Cola Jubileum – Het Olympisch Stadion en Coca-Cola vieren op 23 juni samen de 90ste verjaardag van dit iconische sportpaleis. De reden: het Coca-Cola merk maakte in 1928 haar entree op de Nederlandse markt als sponsor van de Olympische Spelen in Amsterdam. Nog altijd zijn het stadion en Coca-Cola onlosmakelijk met elkaar verbonden bij tal van evenementen. Om hun 90-jarig bestaan gezamenlijk te vieren, is er op zaterdag 23 juni een open dag voor alle fans van de Olympische Spelen en Coca-Cola in het Olympisch Stadion in Amsterdam, de plek waar het allemaal begon. Lange historie Tijdens diverse activiteiten kunnen bezoekers meer te weten komen over de rijke historie en ontwikkelingen van de afgelopen 90 jaar. Het stadion werd na de feestelijke opening in 1929 de spil waar de Olympische Spelen in Amsterdam om draaide. Een primeur was dat tijdens deze Spelen voor het eerst het Olympisch vuur werd ontstoken. Ook werd Coca-Cola dat jaar in ons land geïntroduceerd. De inmiddels wereldwijd bekende frisdrank kwam letterlijk de oceaan over. Duizend kratten reisden mee in het vrachtruim van de boot met daarop ook de Amerikaanse deelnemers aan de Spelen. Carla de Groot, directeur Olympisch Stadion: “Als Olympisch Stadion koesteren wij vele hoogtepunten, maar het feit dat wij hier ooit de Olympische Spelen hebben georganiseerd blijft het meest speciaal. Het is mooi om daar naar terug te kijken en tegelijk te kunnen stellen dat we vandaag de dag nog steeds op deze locatie vele (sport)evenementen organiseren. Het is bijzonder om deze verjaardag te vieren met een partner die al een leven lang aan ons verbonden is.” Collectors items De activiteiten op zaterdag 23 juni draaien om de glorie van het verleden en de fun van nu. Tijdens de dag is er een markt met bijzondere koopjes en collectors items, kunnen bezoekers naar 1928: de film, of meewerken aan een kunstwerk met gerecyclede doppen, flesjes en andere materialen. Bijzonder is het nagebouwde stilleven op de Koninklijke Loge. Bezoekers kunnen op dezelfde oude Koninklijke stoel waar Koningin Wilhelmina 90 jaar geleden zat, plaatsnemen en een foto maken. Bezoekers krijgen ook de kans om zelf de 100 meter van 1928 te rennen.Speciaal op deze dag kunnen bezoekers de 42,19 meter hoge Marathontoren beklimmen. De toren, hét markante herkenningspunt van het stadion waarop het Olympisch vuur brandde, is normaal gesloten voor publiek. Tot slot kunnen fans waardevolle objecten aanmelden om kans te maken op een taxatie door experts Jip van Leeuwen (Olympisch Stadion), Ben Hilgers (NOC*NSF) en Justine Fletcher (global heritage director voor The Coca-Cola Company ). Het drietal beoordeelt bijzondere Olympische voorwerpen en Coca-Cola-items en vertelt ter plekke de verhalen die erachter schuilgaan. Bron: Coca-Cola

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid