Schouten Europe introduceert nieuwe vleesvervangers


Plantaardig - Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. in Giessen introduceert deze maand plantaardige kip- en rundstukjes, die moeten dragen aan de overgang naar een voedselsysteem dat sterker op planten steunt dan op dieren.

Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste pijlers om de klimaatverandering tegen te gaan, aldus Schouten. Met name de productie van rundvlees heeft een negatieve impact op het milieu. De CO2-voedselafdruk van runvlees is enorm, volgens het bedrijf uit Giessen.

Met de plantaardige kip- en rundstukjes voegt Schouten twee belangrijke producten toe aan het assortiment. R&D directeur Niek-Jan Schouten: “Er waren al diverse kip- en rundstukjes op de markt maar wij vonden dat het beter kon. Zeker met dit soort producten is het belangrijk dat de consument geen concessies hoeft te doen op smaak en textuur. Wij hebben gewerkt aan producten waarvan wij verwachten dat ze zelfs beter gewaardeerd worden dan echte kip en rund’’.

Eiwitrijk

De plantaardige kip- en rundstukjes van Schouten bevatten respectievelijk 18,3 en 22,7 gram eiwit per 100 gram en zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten. De kipstukjes bevatten geen soja. De producten bevatten weinig verzadigd vet en zout en zijn te verwerken in gerechten. Schouten stelt de producten de komende maanden wereldwijd voor aan geïnteresseerde partijen binnen de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.

Grote productgroepen

Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormen de productsegmenten kipvervangers en rundvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroepen binnen de markt voor vleesvervangers. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim 13 miljard USD vertegenwoordigt en het vervangen van rund ruim 6 miljard USD.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht


Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie...

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht


JRE-Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Actieweek – JRE-Jeunes Restaurateurs doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De restaurants willen de gasten een week traceren op eten en te drinken, zonder vlees en zuivel. De restaurateurs zijn van mening dat “deze kleine moeite een onvoorstelbaar positieve impact kan hebben op mens, dier en milieu”.

Lees bericht

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid