Schouten Europe introduceert Pops zonder Kip
Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”. Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.
Voor de Southern fried smaak is, volgens Daphne Sanders, productontwikkelaar bij Schouten, gekozen vanwege de populariteit daarvan. “Maar ook allerlei andere smaakvariaties zijn toe te passen op deze pops.”Eiwitten uit soja en tarwe zijn de belangrijkste eiwitbronnen voor de pops. De pops zijn op smaak gebracht door kruiden, specerijen en natuurlijke aroma’s. Sanders: Om de pops krokant aan te bieden, kunnen ze het best bereid worden in de airfryer of frituur.
Plantaardig snacksegment groeit
Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten: “In de afgelopen jaren zien we dat consumenten steeds vaker eiwitrijke tussendoortjes kiezen. Het groeiende assortiment van plantaardige opties in horecagelegenheden speelt hierbij een stimulerende rol.” Volgens onderzoeksbureau Markteffect geeft 27% van de frequente vleesvervanger-gebruikers in Nederland (54% van de bevolking) aan dat ze regelmatig vegetarische of plantaardige snacks eten, en dit percentage neemt jaarlijks toe. Het segment van kipvervangers is volgens onderzoeksbureau Markets and Markets zelfs veruit het grootste segment binnen de wereldwijde markt voor vleesvervangers.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Merendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtKarma Kebab opent vestiging in Amsterdam
Formulenieuws – Wat ooit als experiment op festival Lowlands begon in 2018 is nu uitgegroeid tot echte foodformule. Naast de grote flagship-locatie in Utrecht is er nu een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. En stappen naar het openen van meer locaties de komende jaren worden gezet.
Lees berichtEfteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtNieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Lees berichtGarden Gourmet komt met plantaardige witvis
Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees bericht