Sligro Food Group boekt recordwinst van 276 miljoen


Groothandel – Sligro Food Group heeft over 2018 een recordwinst geboekt van 276 miljoen euro. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Zo was 2018 het jaar waarin de activiteiten van supermarktketen EMTÉ werden afgerond en waarin de groothandels activiteiten van Heineken werden meegeteld. Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.” In Nederland groeide SFG met 9% en in België met 14%, lat Slippens weten. In beide landen heeft de groothandel dus fors aan marktaandeel gewonnen. Ook voor het lopende jaar verwacht Slippens door te kunnen groeien. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019.” “Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook 'Back to Business' en daar hebben we heel erg veel zin in”, aldus de topman. Vooruitzichten Slippens verwacht voor de toekomst weinig zware pijnpunten. “De werkloosheid bevindt zich ultimo 2018 nog altijd op een relatief laag niveau en het consumentenvertrouwen is relatief hoog. Ondanks de dalende lijn in het consumentenvertrouwen van de laatste maanden van 2018, denken wij dat in 2019 nog sprake zal zijn van een relatief gunstig economisch klimaat en groei in onze afzetmarkten. De bij aanvang van 2019 ingegane BTW-verhoging op voedingsmiddelen zal, naar onze verwachting, door onze klanten worden doorberekend aan de consument en daarmee slechts zeer beperkt invloed hebben op de afzet vanuit het groothandelskanaal.” In Nederland zal het komende jaar de aandacht vooral uitgaan naar de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. In België wordt het komende jaar verder uitgebouwd aan de eigen marktpositie. “Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven.” Bron: Sligro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verbruggen Food Group verhuist naar nieuw DC in Cuijk

Groothandel - Verbruggen Food Group betrekt medio april 2021 een nieuw distributiecentrum van 60.000 m2 op Businesspark Laarakker langs de A73 bij Cuijk. Voor Verbruggen Food Group is de verhuizing noodzakelijk wegens de groei die de groothandel momenteel ondergaat.

Lees bericht

Chefs Culinar breidt uit en wil nog twee grote locaties bouwen

Groothandel – Dat de Duitse groothandel Chefs Culinar grootse plannen heeft in Nederland is bekend. Maar in welk tempo exact niet. Sinds de komst in 2014 neemt het levensmiddelenbedrijf de tijd voor expansie. Nu de uitbreiding van de locatie in Nijmegen in volle gang is, wil directeur Eric Boeijen wel kwijt dat hij in Nederland op termijn nog een tweetal grote locaties...

Lees bericht

Sligro ondervindt hinder van markt en Heineken-groothandel integratie

Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat. De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit...

Lees bericht

Makro introduceert horecaplatform DISH

Groothandel – Markro Nederland heeft tijden de beurs Gastvrij Rotterdam de lancering gedaan van het digitale platform DISH voor horecaondernemers. DISH moet ondernemers helpen om eenvoudig een website te onderhouden, reserveringen te kunnen maken en het teammanagement te organiseren. DISH staat voor Digital Innovations and Solutions for Hospitality. Met DISH krijgen ondernemers toegang tot verschillende online diensten: van website tot reserveringstool...

Lees bericht


Jumbo/Coop overweegt claim tegen Sligro om Emté

Groothandel – De combinatie Jumbo en Coop die vorig jaar de Emté-supermarkten van Sligro Food Group heeft overgenomen, overweegt een claim tegen Sligro. In een bericht meldt Sligro Food Group dat zij kennis heeft genomen van een mogelijke claim voorvloeiend uit de transactie rond de verkoop deze winkels. De reden voor de claim zou zijn dat in de fase na...

Lees bericht

Emotionele opening Hanos Hengelo’

Groothandels - Hanos heeft maandag aan de John Maynard Keynesstraat in Hengelo een spiksplinternieuwe vestiging geopend. Het is de 27e locatie van de horecagroothandel in Nederland. Hanos vestigt zich hiermee volgens sommige horecaondernemers ‘eindelijk’ in Twente. Voorheen leverde Hanos alle producten vanuit de locatie in Apeldoorn. Bekend Twente was daarom uitgelopen om de openingshandeling door Ria van der Horst, echtgenoot...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid