TivoliVredenburg introduceert circulair systeem voor PET-afval


TivoliVredenburg / Foto bij: Michiel Ton

Duurzaamheid - TivoliVredenburg heeft samen met Vrumona en Bierbrouwerij AB InBev de handen ineen geslagen om een circulair logistiek systeem voor gebruikte PET- flesjes bij het theatergebouw te realiseren. De bedrijven gaan gebruik maken van elkaars logistieke proces door de lege plastic flesje van elkaar mee te nemen.

Alle plastic flesjes worden door beide partijen meegenomen naar de afvalverwerker. Hierdoor neemt niet alleen het aantal vrachtwagenritten voor de PET-stroom van TivoliVredenburg verder af, maar de flesjes worden ook schoongemaakt en tot kleine stukjes gehakt die uiteindelijk weer verwerkt kunnen worden tot nieuwe flesjes. Zo wordt iedere flesje weer een nieuw flesje.

Samen

Een ‘unieke samenwerking’ aldus Jeroen Bartelse, algemeen directeur van TivoliVredenburg. ‘Nooit eerder hebben we over de hele keten heen samengewerkt voor een duurzame PET-afval stroom. Om de bezoekers hiervan bewust te maken zorgen we er samen met Vrumona voor dat de plastic bekers en flesjes op een ludieke manier worden ingezameld. We plaatsen verschillende opvallende afvalbakken met communicatie waarin we uitleggen hoe het recycleproces in zijn werk gaat. Zo voorkomen we dat de flesjes bij het restafval belanden.’

Follow the bottle

Het Utrechtse muziekpodium TivoliVredenburg ontvangt zo’n miljoen bezoekers per jaar. Het opzetten van een circulair systeem voor alle plastic flesjes is een belangrijk onderdeel in de samenwerking tussen TivoliVredenburg en Vrumona. Ferry Poppegaai, directeur Out of Home van Vrumona: ‘PET is een grondstof en geen afval. Helaas belanden veel PET bekers en kleine flesjes doorgaans in het restafval. Hierdoor kunnen ze niet tot nieuwe plastic bekers en/of flessen worden verwerkt. Om van plastic nieuwe bekers en flessen te maken, is een schone stroom van PET-afval cruciaal.’

Ook Mark Hanssen, Horecadirecteur Bierbrouwerij AB InBev is blij dat via deze logistiek samenwerking met TivoliVredenburg de duurzaamheidsambitie verder vorm gegeven kan worden. ”Het sluit ook goed aan bij onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is ons doel in 2025 100% circulaire verpakkingen te realiseren. Verduurzaming heeft pas echt impact als er wordt samengewerkt en partijen over hun schaduw heen springen”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht

‘Wegwerpbekers op festivals duurzaam en toegestaan’

Festivals – “Veel organisatoren van festivals en evenementen denken dat plastic wegwerpbekers per 1 januari verboden zijn, maar dat is niet waar. Wegwerpbekers zijn soms zelfs duurzamer dan herbruikbare bekers.” Dat zegt Bert Hengeveld van internationaal verpakkingsproducent Bordex Group.

Lees bericht

Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht


ID&T verruilt na 20 jaar Heineken voor AB Inbev

Festival - Bezoekers van de festivals Mysteryland, Defqon.1, en Awakenings drinken voortaan geen producten meer van Heineken, maar van AB InBev. Na 20 jaar heeft festivalorganisator ID&T Groep de samenwerking met Heineken beëindigd en stapt de organisator over op de biermerken Bud en Corona.

Lees bericht

Sandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona

Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid