Albert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing


Op een drietal AH to go's gaat Albert Heijn experimenteren met true pricing

Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere keuzes maken.

Op de drie locaties krijgen klanten de koffievarianten met verschillende prijzen te zien. Albert Heijn start met koffie omdat hiervan de ‘werkelijke kosten’ redelijk in kaart zijn gebracht. AH wil met het experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten en werkt in de pilot samen met de onafhankelijke organisatie True Price. De meerprijs die klanten bereid zijn te betalen gaat naar Rainforest Alliance, omdat Albert Heijn daarmee samenwerkt voor haar Perla-koffie.

True price

De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.

Inzicht

De true price geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere true price. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht


Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid