Restaurant LEFT geeft supermarktproducten tweede kans
Restaurant – Producten die niet meer kunnen worden verkocht in de supermarkt krijgen bij restaurant LEFT een tweede kans. LEFT in Utrecht wordt eerste restaurant dat boven de supermarkt onverkochte producten uit het supermarktschap verwerkt in salades, sandwiches en soepen.
Het tegengaan van verspilling is de drijfveer van de initiatiefnemers van LEFT. Nog steeds wordt er te veel eten verspild omdat de producten schoonheidsfoutjes hebben of dat producten te dicht op de houdbaarheidsdatum zitten. Vanaf vandaag krijgen die producten een tweede kans in restaurant LEFT, gevestigd boven de Albert Heijn aan de Amsterdamsestraatweg 56 in Utrecht.
Eat right
Onverkochte producten uit het schap worden omgetoverd tot voedzame soepen, salades, sappen en sandwiches. Het uiteindelijke doel van LEFT is om een rendabel en uitrolbaar concept te zijn voor andere franchise (supermarkt) ondernemers om op die manier zoveel mogelijk impact te maken. LEFT is een self service restaurant waarbij ‘eat right’ centraal staat. ‘Eat right’ door wekelijks een gezonde variatie aan maaltijden aan te bieden, maar ook door het duurzame karakter van producten en inrichting. Daarnaast biedt LEFT haar gasten ook flexibele werk- en studeerplekken.
Om de hoek
LEFT is ontstaan uit de intrinsieke motivatie van Albert Heijn franchise ondernemers Arjan en Jolanda Konincks om de mens en de wereld een stukje beter te maken. Dit begint volgens hen bij jezelf en om de hoek. Daarom werken ze in hun nieuwe restaurant met onverkochte producten uit de winkel, maar ook van telers en producenten om de hoek die bijvoorbeeld met overtollige voorraad zitten. Arjan Konincks, oprichter LEFT: “Gevoed door onze passie om verschil te kunnen maken, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe manier om verspilling tegen te gaan. Met LEFT willen wij onze gasten laten ervaren dat je met ‘eat right’ impact maakt op jezelf en op de wereld om de hoek. Daarbij willen we onze gasten bij LEFT graag laten proeven dat kwaliteit niet gekoppeld is aan perfectie.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen
Voedselverspilling – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees berichtWouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Persoonlijk - Wouter Kolk vertrekt aan het eind van dit jaar bij Ahold Delhaize. Kolk is als directeur voor Europa en Indonesië onder meer verantwoordelijk voor Albert Heijn.
Lees berichtMinder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor
Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...
Lees berichtOrbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered
Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.
Lees bericht