Restaurant LEFT geeft supermarktproducten tweede kans


Arjan Konincks in restaurant LEFT / Foto bij: Anne Harteman

Restaurant – Producten die niet meer kunnen worden verkocht in de supermarkt krijgen bij restaurant LEFT een tweede kans. LEFT in Utrecht wordt eerste restaurant dat boven de supermarkt onverkochte producten uit het supermarktschap verwerkt in salades, sandwiches en soepen.

Het tegengaan van verspilling is de drijfveer van de initiatiefnemers van LEFT. Nog steeds wordt er te veel eten verspild omdat de producten schoonheidsfoutjes hebben of dat producten te dicht op de houdbaarheidsdatum zitten. Vanaf vandaag  krijgen die producten een tweede kans in restaurant LEFT, gevestigd boven de Albert Heijn aan de Amsterdamsestraatweg 56 in Utrecht.

Eat right

Onverkochte producten uit het schap  worden omgetoverd tot voedzame soepen, salades, sappen en sandwiches. Het uiteindelijke doel van LEFT is om een rendabel en uitrolbaar concept te zijn voor andere franchise (supermarkt) ondernemers om op die manier zoveel mogelijk impact te maken. LEFT is een self service restaurant waarbij ‘eat right’ centraal staat. ‘Eat right’ door wekelijks  een gezonde variatie aan maaltijden aan te bieden, maar ook door het duurzame karakter van producten en inrichting. Daarnaast biedt LEFT haar gasten ook flexibele werk- en studeerplekken.

Om de hoek

LEFT is ontstaan uit de intrinsieke motivatie van Albert Heijn franchise ondernemers Arjan en Jolanda Konincks om de mens en de wereld een stukje beter te maken. Dit begint volgens hen bij jezelf en om de hoek. Daarom werken ze in hun nieuwe restaurant met onverkochte producten uit de winkel, maar ook van telers en producenten om de hoek die bijvoorbeeld met overtollige voorraad zitten.  Arjan Konincks, oprichter LEFT: “Gevoed door onze passie om verschil te kunnen maken, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe manier om verspilling tegen te gaan. Met LEFT willen wij onze gasten laten ervaren dat je met ‘eat right’ impact maakt op jezelf en op de wereld om de hoek. Daarbij willen we onze gasten bij LEFT graag laten proeven dat kwaliteit niet gekoppeld is aan perfectie.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid