‘Sport maken van suikerreductie in de kantine loont’


Actie – In januari nam Optisport, exploitant van 300 sportlocaties in Nederland en België, deel aan een door Vrumona opgezette actie om zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen. Een eerdere test van de frisdrankleverancier bij drie sportverenigingen had al aan getoond dat suikerreductie bij frisdrankgebruik bij sportkantines mogelijk is. Ook bij deze competitie werkte het.

Optisport exploiteert ruim 300 sportlocaties van zwembaden, fitnessclubs, ijsbanen tot sporthallen. Belangrijk aandachtspunt  van het bedrijf is bezoekers stimuleren tot een gezonde leefstijl. Eten en drinken maken daar onderdeel van uit. Vrumona speelt ook in op de trend naar een gezonder frisaanbod en heeft sinds 2015 circa 1,5 miljard suikerklontjes uit haar dranken gehaald. En nu heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om ook bij sportverenigingen zoveel mogelijk de suikerinname via frisdrank te verminderen.

Onbezorgd genieten

Om dat te stimuleren is de suikercompetitie opgestart. “Sportverenigingen zijn plekken waar gezondheid hoog in het vaandel staat. Toch zien we dat het aangeboden frisassortiment nog veel suikerhoudende dranken bevat. We zijn ervan overtuigd dat je onbezorgd kan genieten van fris, maar dat vergt wel extra stimulans. Mensen zijn zich vaak onvoldoende bewust van de hoeveelheden suiker in fris en van lekkere verantwoorde alternatieven. Dat is wat we met deze suikercompetitie beogen. Bewustzijn creëren en idealiter structurele gedragsverandering,” aldus Evelien Sanders - de Boer, managing director Vrumona.

Resultaten

Bezoekers van de deelnemende Optisport locaties ontvingen bij aankoop van een suikervrij drankje een kraskaartje waarmee ze kans maakten op prijzen. En elke verkoop van een suikervrij drankje stond gelijk aan een bepaalde hoeveelheid bespaarde suikerklontjes. Deze besparing werd bijgehouden in ‘de suikermeter’ op locatie. De locatie die relatief de meeste suiker had bespaard won een uitje met het (horeca)team. Dit heeft gemiddeld geleid tot een verschuiving van 19% suikervrije dranken naar 22%, een stijging van 3% ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2020. Hoe belangrijk commitment en communicatie is blijkt uit de resultaten van het winnende team van De Ronde Venen Optisport locatie. Zij wisten een verschuiving van 15,8% weten te realiseren. Volgens Marjon Heijnen (Hoofd Horeca /Receptie & Administratie) lag aan de basis van dat succes: “Het communicatie materiaal was goed ingezet, de horeca medewerkers waren goed geïnstrueerd en het assortiment was dusdanig samengesteld dat vaak alleen maar de suikervrije variant beschikbaar”.

Bron: Vrumona/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht


Sandra Vingerling nieuwe directeur Retail Vrumona

Benoeming - Sandra Vingerling start per 1 mei 2024 als nieuwe directeur Retail bij Vrumona, onderdeel van Royal Unibrew. Zij neemt de functie over van Arjen Reijnierse, die deze verantwoordelijkheid momenteel a.i. vervult. Vrumona kiest hiermee voor een interne opvolger.

Lees bericht

Vrumona introduceert drie Royal Club Mocktails

Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.

Lees bericht




Vrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over

Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid