Aandeel online orders in november groeit naar bijna 30%
Analyse - Waar gemiddeld over het jaar de online omzet voor cafetaria’s op 26% ligt, zien we nu dat in november dit aandeel afgerond al de 30% aantikt. Dit percentage is hoger dan november 2022 waar het percentage voor online omzet op 27,6% lag.
Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online, waarover @FoodClicks maandelijk rapporteert
De groei in online-omzet groeit maand na maand in 2023. Zelfs harder dan omzet vanuit de kassa van het cafetaria. Nu over de eerste 11 maanden van 2023 een 9,7% groei van online en een 5,5% van de kassa-omzet te zien is, signaleert Rien de Koning, die de cijfers analyseert, dat online stap voor stap steeds belangrijker wordt voor de omzet van het cafetaria.
Omzetplus met 6,6% onder inflatie
Het omzettotaal zit nu nog maar 6,6% boven vorig jaar, omdat november in totaal 3,3% lager ligt dan in 2022. Vanwege een prijsstijging van ruim 10% is er sprake van een daling in volume.
Frites is de aanjager van de omzet
Met overall een plus van 6,6% ligt frites met +9,5% duidelijk hoger en door het omzetaandeel van ruim 23% betekent dan ook dat dit duidelijke invloed heeft op de overall omzetstijging. Voor frites geldt echter wel dat de prijsverhoging nu 15% beloopt, zodat ook hier geen sprake is van een volumedaling.
Snacks plust wel
Snacks behoudt met een +6,1% haar positie binnen de totale omzet bij cafetaria’s, terwijl maaltijden (incl. componenten) met ruim 8% groei nu op een omzetaandeel van bijna 10% zitten.
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met november 2023.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtCBS: Inflatie daalt naar 2,8% in februari door voeding
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in februari 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 3,2%.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees bericht