Bewustmakingscampagne wegwerpplastic van start


Campagnebeeld met 'enthousiaste afhaler', die friet afhaalt met een pannetje / Foto bij: Nederland Schoon

Campagne – Nederland moet bewust gemaakt worden van de nieuwe wetgeving wegwerpplastic per 1 juli en daarom gaat de campagne ‘Supporter van Schoon’ van start. De campagne is een gezamenlijk initiatief van Nederland Schoon en producenten en importeurs van verpakkingen. De campagne wordt woensdag 21 juni in De Haag afgetrapt samen met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in aanwezigheid van staatssecretaris Vivianne Heijnen.

De campagne heeft als doel om (zwerf)afval te voorkomen en speelt in op de naderende wetgeving rondom plastic producten voor eenmalig gebruik. Zo moeten consumenten vanaf zaterdag 1 juli extra gaan betalen voor wegwerpbekers- en bakjes waar plastic in zit óf zelf een bakje en beker mee kunnen nemen óf gebruikmaken van het herbruikbare retoursysteem van de aanbieder.

Nederland Schoon en producenten en importeurs van verpakkingen voor eenmalig gebruik hebben gezamenlijk een bewustmakingscampagne ontwikkeld. In de campagne zijn verschillende ‘Supporters van Schoon’ te zien zoals de Duurzame Drinker met een herbruikbare beker. “Het doel om Nederland (zwerf)afvalvrij te maken halen we alleen als we met elkaar samenwerken,” aldus Ingrid  Goethart, directeur a.i. van Stichting Nederland Schoon “De nieuwe wetgeving rondom plastic producten voor eenmalig gebruik is een grote stap in de goede richting. Per dag worden er veel plastic bekers en voedselverpakkingen weggegooid en helaas belanden deze ook in het milieu. Dat moeten we zien terug te dringen”.

Bron: Nederland Schoon/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Napoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel

Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.

Lees bericht


Inspectiedienst en Tweede Kamer willen af van plastic-toeslag

Politiek – De Tweede Kamer wil weer af van de plastic-toeslag op eenmalig plastic, zoals die per 1 juli is ingegaan. Volgens de inspectiedienst, die de naleving moet controleren, is handhaving onmogelijk. Bovendien vindt een deel van de Tweede Kamer dat de toeslag geen bijdrage levert aan het verminderen van het plastic dat wordt weggegooid en leidt de maatregel ook niet tot...

Lees bericht

Kritiek ProFri bij aftrap overheidscampagne Minder Wegwerpplastic

Verpakkingen – De bewustwordingscampagne 'Supporter van Schoon' over het verminderen van het gebruik van eenmalig plastic, heeft niet de steun van ProFri. De campagne is woensdag door Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu ludiek afgetrapt door een bakje friet te laten vullen in een zelf meegenomen bakje. De vakvereniging van frituurders heeft belangrijke bezwaren tegen wijze waarop wordt gecommuniceerd in de campagne.

Lees bericht

Thuisbezorgd zet duurzame verpakking in tijdens UEFA-finales

Bezorgdienst – Thuisbezorgd gaat tijdens de UEFA-finales voor het eerst duurzame voedselverpakkingen gebruiken. Samen met de UEFA en UEFA-partners PepsiCo en Heineken wil het bezorgbedrijf op die manier het gebruik van wegwerpplastic verpakkingen verminderen. Het gaat bij de finales om een test.

Lees bericht


‘Blikjes met statiegeldlogo stromen nu al binnen’

Statiegeld – Vanaf 1 april zit er statiegeld op blik en moeten deze blikjes kunnen worden ingeleverd. Dat betekent dat de blikjes met het statiegeldlogo nu al binnenstromen stromen bij supermarkten, NS Stations, bioscopen, sportverenigingen en andere verkooppunten. Maandag konden de eerste blikjes met statiegeld worden ingenomen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid