BUDD wil inspelen op nieuwe rol cateraar


Catering – BUDD, is de nieuwe naam achter een cateringbedrijf dat inspeelt op de veranderende rol van cateraars. Het initiatief van Maartje Nelissen en Willem Treep richt zich op het dagelijkse eten en drinken in de bedrijfskantine, maar wel op een verantwoorde en plantaardige manier, die ook betaalbaar is.

Maartje Nelissen en Willem Treep zijn ook de ondernemers achter cateringbureau The Food Line-up. Ze ontwikkelden in 2019, ter voorbereiding op een eventuele recessie BUDD. Door de coronacrisis is het cateringconcept eerder relevant geworden. Nelissen: “We zijn minder vaak op kantoor en in live meetings en nog nauwelijks op (zakelijke) evenementen. Dus als collega’s of relaties samen zijn, is lekker en verantwoord eten belangrijker dan ooit. En dat is precies waar BUDD voor staat.”

Vast menu

Het concept is betaalbaar volgens de initiatiefneemster vanwege het vaste menu, waarvan de ingrediënten wisselen met het seizoen. “Onze branche draait op maatwerk en is daardoor erg arbeidsintensief. Door hier vanaf te stappen maken we duurzaamheid betaalbaar.” BUDD start in Amsterdam, maar wil in de loop van 2020 ook landelijk gaan werken.

Van plaatpizza’s tot ‘less meat’ balls

BUDD is grotendeels plantbased en de inzet van het cateringconcept is gericht op bijvoorbeeld kwartaalmeetings of vrijdagmiddagborrels. Klanten kunnen het menu van BUDD online bekijken en bestellen. Ook werkt het bedrijf aan een abonnementenservice. Het assortiment bestaat uit crowd pleasers; gemakkelijke gerechten die toegankelijk zijn voor iedereen. Van plaatpizza’s en frisse salades, tot ‘less meat’ balls en verse brownies.

Toekomstbestendige catering

Volgens de initiatiefnemers is de BUDD-catering toekomstbestendig  omdat er gewerkt wordt met zoveel mogelijk plantaardige gerechten. Als er al vlees wordt geserveerd, dan altijd hybride. Bijvoorbeeld een ‘less meat’ ball met maar 25% vlees. Ook voedselverspilling wordt tot een minimum beperkt door juiste hoeveelheid te serveren. En blijft er iets over dan wordt het aangeboden in de doggybag. Op die manier wil het bedrijf uiterlijk in 2022 klimaatpositief zijn.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid